OPF:EVSPPRPO Profesní poradenství - Informace o předmětu
EVSPPRPO Profesní poradenství
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2014
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Ing. Jarmila Svobodová (cvičící) - Garance
- Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika cestovního ruchu (program OPF, B_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, B_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu a ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce a rozvíjí jejich klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills).
- Osnova
- 1. Úvod do profesního poradenství
2. Systém a organizace profesního poradenství
3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
7. Diagnostika profesního poradenství
8. Poradce v profesním poradenství
9. Klient v profesním poradenství
10. Poradenská intervence v profesním poradenství
11. Supervize v profesním poradenství
12. Plánování života a práce
13. Utváření osobního života a práce
1. Úvod do profesního poradenství
Profesní poradenství jako specifický typ poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
2. Systém a organizace profesního poradenství
Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně-emancipační a sociálně-socializační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
7. Diagnostika profesního poradenství
Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
8. Poradce v profesním poradenství
Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
9. Klient v profesním poradenství
Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
10. Poradenská intervence v profesním poradenství
Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
11. Supervize v profesním poradenství
Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
12. Plánování života a práce
Osobní management - osobní image, interakce s ostatními a osobní růst. Učení a práce - celoživotní učení, využití informací o životě a práci, vztah práce s ekonomikou. Formování života a práce - vytvořit a udržet si práci, zlepšovat život a práci, vyváženost sociálních rolí a řídit vlastní život a práci.
13. Utváření osobního života a práce
Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a p
- 1. Úvod do profesního poradenství
- Literatura
- povinná literatura
- FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9. info
- SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Brno: FSS MU, 2006. ISBN neuvedeno. info
- doporučená literatura
- MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
- TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. info
- SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85974-80-3. info
- SVOBODOVÁ, P., VALÁŠEK, M. Úvod do supervize. Cyklický model. Tišnov, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
- BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Test
- Informace učitele
- ústní zkouška v podobě koučovacího pohovoru s hodnocením aplikovaného podle systému ECTS, alespoň 70 % účast na seminářích, průběžný test
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2014/EVSPPRPO