EVSPPRPO Profesní poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Ing. Jarmila Svobodová (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu a ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce a rozvíjí jejich klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills).
Osnova
  • 1. Úvod do profesního poradenství
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    7. Diagnostika profesního poradenství
    8. Poradce v profesním poradenství
    9. Klient v profesním poradenství
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    11. Supervize v profesním poradenství
    12. Plánování života a práce
    13. Utváření osobního života a práce
    1. Úvod do profesního poradenství
    Profesní poradenství jako specifický typ poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
    Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně-emancipační a sociálně-socializační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
    7. Diagnostika profesního poradenství
    Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
    8. Poradce v profesním poradenství
    Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
    9. Klient v profesním poradenství
    Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
    11. Supervize v profesním poradenství
    Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
    12. Plánování života a práce
    Osobní management - osobní image, interakce s ostatními a osobní růst. Učení a práce - celoživotní učení, využití informací o životě a práci, vztah práce s ekonomikou. Formování života a práce - vytvořit a udržet si práci, zlepšovat život a práci, vyváženost sociálních rolí a řídit vlastní život a práci.
    13. Utváření osobního života a práce
    Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a p
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9. info
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Brno: FSS MU, 2006. ISBN neuvedeno. info
    doporučená literatura
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85974-80-3. info
  • SVOBODOVÁ, P., VALÁŠEK, M. Úvod do supervize. Cyklický model. Tišnov, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
ústní zkouška v podobě koučovacího pohovoru s hodnocením aplikovaného podle systému ECTS, alespoň 70 % účast na seminářích, průběžný test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016.