CVANPTSA Rekreační a sportovní aktivity

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Cvikl (cvičící)
PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Helešicová (cvičící)
Mgr. Michal Sebera (cvičící)
Garance
PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PaedDr. Jiří Helešic, Ph.D.
Předpoklady
Odpovídající zdravotní stav. K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět tělovýchovné a sportovní aktivity určený studentům navazujících magisterských studijních programů si klade za cíl navázat na předchozí pohybové zkušenosti . Cílem je propagovat a zprostředkovat pohybově aktivní způsob života i v dospělém věku. Cílem dále je individuální výběr zdravotně orientované tělesné zátěže na základě - zájmu, zdravotního stavu, fyzické kondice, časových možností, předchozí sportovní zkušenosti atd. Nabídka jednotlivých specializací se každým semestrem v jistém rozsahu obměňuje, a to s přihlédnutím k zájmu studentů, sezóně daného sportu, možností materiálního a personálního zabezpečení, výši přidělených finančních prostředků, dosažitelností vhodných prostor pro výuku atd. Pestrost a různorodost nabízených sportovních specializací je hlavní charakteristikou tohoto programu. Dané specializace se v mnoha případech vnitřně dále člení na základní výuku a výkonnostní sportovní trénink, dle úrovně posluchačů i postupnosti výuky. Výuka může mít formu pravidelné semestrální výuky, formu krátkodobých intenzivních soustředění a formu blokové výuky.
Osnova
  • Tělesná zdatnost přestává být v současnosti jednoznačně orientovanou výkonovou kategorií. Ve stále větší míře je chápána jako nezbytný předpoklad pro účelné fungování lidského organismu. Do popředí vystupuje její zdravotní - preventivní působení a její pozitivní vliv na celkovou výkonnost bez striktního rozdělení na pracovní a duševní výkonnost. Velmi je zdůrazňována role tělesné zdatnosti ve spojitosti s redukcí některých negativních dopadů současného životního stylu, často spojených s hypokinézí. Vyšší úroveň tělesné zdatnosti, jako důsledek pravidelně prováděných pohybových aktivit, redukuje některé rizikové faktory civilizačních chorob. Zdravotně orientovaná zdatnost se ve svém důsledku může projevovat jako stav dobrého bytí (well-being), který dovoluje lidem vykonávat kvalitně a s vysokým nasazením nezbytné každodenní aktivity. Z hlediska kultivace zdatnosti je důležité, že její úroveň v dospělosti je rozhodující mírou ovlivňována úrovní zdatnosti v dětském a mládežnickém věku, a to za předpokladu, že tělesně zdatní jedinci pokračují ve fyzicky aktivním životě. Klíčem k úspěchu není jen pohybová aktivita v dětství a mládí, nýbrž setrvání ve fyzicky aktivním životě vhodnými pohybovými činnostmi.
    Obsahem předmětu Tělovýchovné a sportovní aktivity jsou především následující specializace: aerobní a kondiční cvičení, aquaerobic, fitnes a kondiční cvičení, kondiční a zdravotní plavání, spining, zdravotní tělesná výchova a rehabilitační cvičení, sebeobrana, aikido, badminton, bowling, stolní tenis, tenis, squash, košíková, kopaná, nohejbal, odbíjená, plážový volejbal, florbal, hokejbal, lední hokej, softbal a basebal, netradiční sporty, šipky, turistika, cyklistika a další dle podmínek.
    Vlastní semestrální výuka je členěna na jednotlivé lekce, jež mohou být dle potřeby zařazeny do bloků:
    1. Seznámení se s bezpečnostními předpisy pro provádění tělovýchovných aktivit, seznámení se s místními podmínkami, diagnostika úrovně zdravotních a pohybových předpokladů pro danou specializaci.
    2.-3. Specifika přípravy organismu na pohybovou zátěž, pravidla sportovních soutěží, nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
    4. Hra a její význam v životě člověka. Hra s upravenými pravidly.
    5.-6. Zdravotně orientovaná tělesná cvičení a rehabilitace jednostranně orientované tělesné aktivity. Nácvik a zdokonalování pohybového rámce dané sportovní specializace.
    7. Hry a soutěže dané specializace. Hry s upravenými pravidly.
    8.-9. Individuální herní činnosti a participace na kolektivním výkonu. Taktika činností jednotlivce a kolektivu.
    10. Hry a soutěže dané specializace.
    11. Výkonnostně orientovaný trénink dané specializace. Organizace soutěží a závodů.
    12. Hry a soutěže dané specializace.
    13. Hry a soutěže dané specializace. Vyhodnocení výuky.
Literatura
    doporučená literatura
  • VOTÍK, J. Fotbalová cvičení a hry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3576-4. info
  • VAVÁK, M. Volejbal: kondiční příprava. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3821-5. info
  • STENUDD, S. Aikido: mírumilovné bojové umění. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0094-5. info
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • SYSLOVÁ, V. A KOL. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2008. ISBN 80-86586-15-4. info
  • TLAPÁK, P. Tvarování těla pro muže a ženy. Praha: ARSCI, 2007. ISBN 978-80-86078-72-4. info
  • HÁJKOVÁ, J. Aerobic: soutěžní formy: kompletní průvodce tréninkem. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1311-X. info
  • KARCZMARCZYK, R. Florbal: učebnice pro trenéry. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1271-3. info
  • PERIČ, T., PŘEROST, M. KADANÉ, J. Hokejbal - průvodce tréninkem. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1801-4. info
  • HANZELKA, R. Průpravná a herní cvičení ve volejbalu. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2006. ISBN 80-868-4539-7. info
  • HOFER, Z. A KOL. Technika plaveckých způsobů. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-246-1205-4. info
  • HÁLKOVÁ, J. A KOL. Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. I. část. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2006. ISBN 80-86586-15-4. info
  • TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1330-6. info
  • SKRUŽNÝ, Z. A KOL. Technika, trénink, pravidla hry. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0383-1. info
  • HNÍZDIL, J. KIRCHNER, J. NOVOTNÁ, D. Spinning. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0350-5. info
  • TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry I. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0875-2. info
  • MENDREK, T. Badminton: technika, trénink, výběr z pravidel. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0578-8. info
  • JANÍK, Z. Basketbal: nácvik herních činností jednotlivce. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-055-7. info
  • VOTÍK, J. Fotbal: trénink budoucích hvězd. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0463-3. info
  • MARŠÁLEK, P., PAVLÍK, V. Nohejbal. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0674-1. info
  • SÜSS, V., MATOUŠKOVÁ, P. Squash. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0477-3. info
  • PERIČ, T. Lední hokej - trénink budoucích hvězd. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0472-2. info
  • HÝBNER, J. Stolní tenis. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0306-8. info
  • JANKOVSKÝ, J. Tenis: nácvik úderů, taktika hry, stavba a údržba kurtů. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0169-3. info
  • DOVALIL, J. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. ISBN 80-7033-760-5. info
  • MACÁKOVÁ, M. Aerobic: moderní formy aerobicu, výživa a cviky pro dobrou kondici, soutěže v aerobicu. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0057-3. info
  • JOHN, J., NOSEK, A. Bowling a kuželky. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-9048-3. info
  • MOTYČKA, J. ET AL. Teorie plaveckých sportů. Brno: MU, 2001. ISBN 80-210-2711-8. info
  • CLARK, N. Sportovní výživa pro pěknou postavu, dobrou kondici, výkonnostní trénink. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-9047-5. info
Výukové metody
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Aktivní účast na minimálně 70 % celkového rozsahu semestrální výuky, tj. 9 cvičení.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž41
Účast na výuce26
Zápočet30
Celkem97
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.