PEMNARKM Quality Management for Managers

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Vlček (přednášející)
Garance
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • 1. Význam a vývoj jakosti.
    2. Koncepce řízení kvality ve vybraných zemích světa.
    3. Podpora politiky kvality v Evropě.
    4. Národní politika kvality.
    5. Evropská a národní cena za jakost.
    6. Znalostní management v systému kvality.
    7. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace. Systémy ISO norem.
    8. Řízení lidských zdrojů v systému kvality.
    9. Normy kvality a bezpečnost potravin.
    10. TQM, filosofie a podstata TQM, přínos a překážky realizace TQM.
    11. Metody zlepšování kvality. Benchmarking.
    12. Vybrané metody a techniky prevence rizik, zlepšování kvality a optimalizace v managementu kvality.
    13. Ekonomika kvality, etické základy kvality.
Literatura
    povinná literatura
  • MAILLARD, P. Competitive Quality Strategies. London: Iste Ltd, 2013. ISBN 978-1-84821-451-4. info
  • MITRA, A. Fundamentals of Quality Control and Improvement. New Jersey, 2012. ISBN 978-0-470-22653-7. info
    doporučená literatura
  • GABRYŠOVÁ, M., VODÁK, J. Management of intellectual capital in companies applying knowledge management. In 6th International Scientific Symposium on Business Administration, GLOBAL ECONOMIC CRISIS AND CHANGES. Restructuring Business System: Strategic Perspectives for Local, National and Global Actors. Karviná, 2010. ISBN 978-80-7248-594-9. info
  • GABRYŠOVÁ, M. Knowledge Management as an Important Tool for Company. Journal of Information, Control and Management Systems. Volume 6. Žilina: University of Žilina, 2008. info
  • NENADÁL, J. Total Quality Management: principles approaches processes (vybrané kapitoly). Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, 2003. ISBN 83-88402-24-2. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž80
Přednáška26
Zkouška40
Celkem146
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.