INMBPOBP Objektové programování

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2016
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radomír Perzina, Ph.D. (přednášející)
Ing. Radomír Perzina, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radomír Perzina, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními technikami tvorby programového vybavení, zejména s objektově orientovaným programováním, naučit je vytvářet a používat příslušné datové typy, pracovat s třídami a dynamickými typy, využívat dědičnost a polymorfismus.
Osnova
  • 1. Základní prvky jazyka C#. Metody návrhu programů. Rozdíl mezi procedurálním a objektovým programováním
    2. Zapouzdření. Objekty - objektové typy, deklarace třídy, instance třídy, komponenty tříd. Metody - deklarace metod, definování metod. Uživatelské datové typy. Vztahy mezi třídami (asociace, kompozice, dědičnost) a návrh programu z hlediska objektového programování
    3. Konstruktor a destruktor. Statické atributy a metody. Přetížení konstruktorů a metod. Dědičnost
    4. Operátory - přiřazovací, základní binární, unární, inkrementace a dekrementace, indexování, volání funkce, přetypování. Přetížení operátorů, friend funkce
    5. Dynamické datové typy - seznam, zásobník, fronta, strom, množina, kupa, slovník. Iterátory, kontejnery. Přístup ke vnořeným typům (public, protected, private). Dynamická alokace paměti. Operátory pro správu paměti, operátory pro alokaci polí
    6. Abstraktní třídy. Virtuální metody. Nevirtuální metody. Časná a pozdní vazba. Polymorfismus
    7. Vícenásobná dědičnost. Instance. Konstruktory a destruktory. Vícenásobné dědičnosti. Přetypování ukazatelů
    8. Prostory jmen a jejich použití. Práce se soubory, vstup a výstup aplikace
    9. Událostmi řízené programování - delegáti, události, zpracování výjímek, atributy
    10. Komponenty. Použití vizuálních komponent, formuláře, ovládací prvky
    11. Přístup k datům, připojení k databázi a datovým zdrojům
    12. Použití XML v prostředí .NET. XML jako datový zdroj. Čtení a zápis datových proudů XML. Serializace a deserializace objektů
    13. Vytvoření konkrétní aplikace v C#
Literatura
    povinná literatura
  • KAČMÁŘ D. Programujeme .NET aplikace ve Visual Studiu .NET. Computer Press. ISBN 8072265695. info
  • ČADA, O. Objektové programování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2745-5. info
    doporučená literatura
  • NAGEL, CH. a kol. C# 2005 - Programujeme profesionálně. New Yersey: Wiley Publishing, Inc., 2007. ISBN 0-7645-7534-1. info
  • SHARP, J. a J. JAGGER. Microsoft Visual C# .NET - krok za krokem. Brno: Mobil Media, 2002. ISBN 8086593274. info
  • POKORNÝ J. Úvod do .NET FRAMEWORK. Computer Press, 2002. ISBN 8086593169. info
Informace učitele
Semestrální projekt, minimálně 70% účast na seminářích, samostatné zpracování příkladů, vyhledávání a zpracování zdrojů na Internetu, zpracování cizojazyčných zdrojů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2023, léto 2024.