PEMNAOBS Business Companies

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2017
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
Předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky obchodních společností s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodního podniku. Předmět je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
Osnova
  • 1. Okolí obchodní společnosti
    2. Strategie obchodní společnosti
    3. Marketingové cíle obchodních společností
    4. Územní a tržní analýza
    5. Řízení a plánování prodeje
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    12. Manažérský systém informací
    13. Bezpečnostní management
    1. Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních podniků. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Vývojový cyklus maloobchodního trhu a jeho fáze.
    2. Filosofie, vize a poslání obchodních společností. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie v obchodě. Mezinárodní rozvojové strategie. Strategie Trading up a Trading down. Mezinárodní rozvojové strategie retailingu.
    3. Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu a maloobchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií. Úpadky v obchodě a jejich specifické příčiny.
    4. Metody vymezení zájmové oblasti obchodních společností a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
    5. Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodního podniku. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu.
    6. Organizační vývoj firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur v obchodě. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
    7. Spontánní a smluvní koordinace obchodních podniků. Kartely a syndikáty. Měření koncentrace v obchodě. Koncentrační koeficienty. Herfindahlův-Hirschmanův index. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
    8. Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin v obchodě.
    9. Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
    10. Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky. Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu maloobchodní a velkoobchodní jednotky.
    11. Metody organizace práce. Frekvence zákazníků. Cyklické nástupy. Pracovní studie. Pohybové studie. Časoměrné studie. Tvorba pracovních podmínek v obchodních provozech a regulace pracovních režimů.
    12. Vývoj čárového kódu EAN. Systém identifikace zboží. Využití informací z kódu EAN a interních kódů při operativním řízení obchodního provozu. Elektronizace pohybu zboží.
    13. Význam bezpečnostního managementu v systému kontroly firmy. Ochrana majetku. Vnitřní a vnější krádeže. Způsoby a prostředky ochrany majetku. Systémy EAS, integr
Literatura
    povinná literatura
  • BIRTWISTLE, G. a M.,BRUCE a M. Ch. MOORE. InternationaI Retail Marketing: a case study approach. Amsterdam, 2004. ISBN 978-0-7506-5748-8. info
    doporučená literatura
  • CUTHBERTSON, CH. a J. REYNOLDS. Retail Strategy: the view from the bridge. Amsterdam, 2004. ISBN 978-0-7506-5696-2. info
  • GILBERT, D. Retail Marketing Management. 2003. ISBN 0-273-65544-6. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
průběžný test, písemná forma zkoušky
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž37
Přednáška39
Zkouška40
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018.