OPF:PEMNPMOO Mez. obchodní operace - Informace o předmětu
PEMNPMOO Mezinárodní obchodní operace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Radka Bauerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Radka Bauerová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 8:05–9:40 A211
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEMNPMOO/02: Čt 10:35–11:20 A423, R. Bauerová - Předpoklady
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 30/55, pouze zareg.: 2/55 - Mateřské obory/plány
- Obchod a marketing (program OPF, N_EM)
- Osnova
- 1. Východiska mezinárodních obchodních operací
- Východiska a funkce zahraničního obchodu. Definice mezinárodních obchodních operací a jejich diference v rámci národního, zahraničního a mezinárodního prostředí. Typy smluv a dokumentů používaných v mezinárodním obchodě. Současné politické a právní postavení ČR ve vnějších ekonomických vztazích. Přístupy k třídění obchodních metod. Faktory ovlivňující volbu formy vstupu na mezinárodní trhy. Specifikace obchodních metod.
- 2. Realizace obchodních operací a dodací podmínky
- Vysvětlení průběhu obchodních operací z pohledu přípravy a plánů při vstupu na vybraný trh. Smlouvy uzavírané v mezinárodním obchodě v rámci obchodního vyjednávání. Představení dokumentů používaných v mezinárodním obchodě. Vysvětlení možností využití INCOTERMS dle jejich skupin v rámci obchodních operací. Obsah dodacích doložek. Faktory ovlivňující volbu doložky. Charakteristika mezinárodních obchodních organizací.
- 3. Platební podmínky a financování mezinárodního obchodu
- Funkce a obsah platebních podmínek. Druhy platebních podmínek. Subjekty podílející se na financování mezinárodního obchodu. Metody a nástroje financování. Specifika řízení pohledávek na mezinárodním trhu.
- 4. Tvorba a kalkulace ceny v mezinárodním obchodě
- Východiska pro tvorbu cen na zahraničních trzích. Kalkulace ceny v zahraničním obchodě. Druhy kalkulací a kalkulační vzorce. Cenový průzkum. Úroveň kupní síly z pohledu vybraných zemí.
- 5. Specifika vnitrounijního plnění v oblasti mezinárodního obchodu
- Společná obchodní politika EU a ostatní koordinované politiky ovlivňující obchod. Vnitrounijní dodání a pořízení zboží. Dodání/pořízení zboží mimo EU. Představení technické harmonizace v zemích EU. Karuselové obchodní operace.
- 6. Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy a operace v oblasti celního řízení
- Význam logistiky v mezinárodním obchodě. Druhy přepravy. Možnosti využití skladovacích služeb. Proces celního řízení. Celní sazebník. Představení systému integrovaného tarifu EU (TARIC). Důležitost původu zboží. Celní režimy.
- 7. Rizika a možnosti jejich zajištění v mezinárodním obchodě
- Riziko v rámci realizace mezinárodních obchodních operací. Dělení rizik. Řízení rizik v mezinárodním obchodě. Nástroje zabezpečení se proti rizikům. Ekonomický význam a právní rámec pojištění rizik. Druhy pojištění rizik v mezinárodním měřítku.
- 8. Elektronický pohyb zboží v mezinárodním měřítku
- Základní pojmy a definice. Obchodní modely. Elektronizace procesů v logistice. Elektronické celní řízení a výkaznictví doprovázející obchodní operace v rámci mezinárodního obchodu. Moderní přístupy k řešení distribučních kanálů.
- Literatura
- povinná literatura
- KALÍNSKÁ, E. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3396-8. info
- MACHKOVÁ, H., E. ČERNOHLÁVKOVÁ a A. SATO. Mezinárodní obchodní operace. 6., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4874-0. info
- doporučená literatura
- DAVID, P.A. International Logistics: The Management of International Trade Operations. 5th ed. Berea: Cicero Books, 2018. ISBN 978-0-9894906-4-1. info
- GLÄSS, R. a B. LEUKERT. Retail 4.0.: The Digitization of Retail – Strategies, Technologies, Transformation. Berlin: Springer, 2020. ISBN 978-3-319-59550-4. info
- KUMAR, A. a S. SAURAV. Supply Chain Management Strategies and Risk Assessment in Retail Environments. Hershey: IGI Global, 2017. ISBN 978-1-5225-3056-5. info
- LASETER, T.M. a E. RABINOVICH. Internet Retail Operations: Integrating Theory and Practice for Managers. Boca Raton: Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-1-4398-0092-8. info
- MARREWIJK, CH. International Trade. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0-19-108179-8. info
- SINGH, R. International Trade Operations. 2nd ed. New Delhi: Excel Books, 2016. ISBN 978-81-7446-735-5. info
- SMEJKAL, V. a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4644-9. info
- SVATOŠ, M. a kol. Zahraniční obchod teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2708-0. info
- ŠTĚRBOVÁ, L. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4694-4. info
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: docházka na semináře (min. 50 % účast). Hodnotící metody: semestrální práce orientovaná na východiska obchodních operací z pohledu vybrané země a její prezentace (30 % hodnocení), zpracování cvičení a případových studií (10 % hodnocení), závěrečná písemná zkouška (60 % hodnocení).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2024/PEMNPMOO