MUBME1 Ekonomika, management a marketing

Matematický ústav v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Kočan, Ph.D.
Matematický ústav v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ověřit, zda student úspěšně zvládl studovaný obor a získal znalosti a dovednosti potřebné pro případné další studium nebo praxi.
Osnova
  • Ekonomika, management a marketing:
    - Makro a mikroekonomika, řešení základních ekonomických problémů, charakteristika subjektů ekonomických systémů, pyramida potřeb, výrobní faktory.
    - Cíl hospodářské politiky vlády, tvorba a užití HDP a HNP, inflace, nezaměstnanost, cyklický vývoj ekonomiky.
    - Trh, faktory ovlivňující nabídku a poptávku, cenová elasticita poptávky, tržní rovnováha se změnou nabídky a poptávky, teorém pavučiny, selhání trhu.
    - Finanční trh, poptávka po penězích a jejich nabídka, cenné papíry, charakteristika bankovní soustavy, funkce a činnosti centrální banky.
    - Zákon klesajícího mezního užitku, rovnováha spotřebitele, indiferenční křivky, Paretovo optimum, produkční funkce v krátkém a dlouhém období, vztah celkového, mezního a průměrného produktu.
    - Firma v dokonalé konkurenci, ekonomický a účetní zisk, fixní, variabilní, celkové a mezní náklady, bod uzavření firmy, bod vyrovnání.
    - Firma v nedokonalé konkurenci - monopol, cenová diskriminace prvního, druhého a třetího stupně, konkrétní formy cenové diskriminace.
    - Firma v nedokonalé konkurenci - monopolistická konkurence, oligopol, maximalizace zisku, přebytek výrobce a spotřebitele.
    - Management - základy managementu a manažerské funkce - plánování, rozhodování, organizování, personalistika a kontrolování, manažerské techniky.
    - Marketing - marketing jako pojem, podnikatelské filozofie, trhy a segmentace trhů, kupní chování zákazníků na trzích (spotřebitelských a organizací), marketingový výzkum, marketingový mix a jeho užití (základní a rozšířený), podnikatelský záměr (Business plan).
Literatura
    doporučená literatura
  • J. Soukup a kol. Makroekonomie. Management Press, Praha, 2009. info
  • B. Hořejší a kol. Mikroekonomie. Management Press, Praha, 2008. info
  • P. A. Samuelson, W. D. Nordhaus. Ekonomie. Svoboda, Praha, 2007. info
  • R. Holman. Makroekonomie. C. H. Beck, Praha, 2004. info
  • L. Macáková a kol. Mikroekonomie, repetitorium. Melandrinum, Slaný, 2003. ISBN 80-86175-33-2. info
  • P.Tuleja. Vybraná témata z mikroekonomie v grafech a pojmech. Aldebaran, Valašské Meziříčí, 2003. ISBN 80-903117-4-1. info
  • KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001. info
  • SOUČEK, Z. , MAREK, J. Strategie úspěšného podniku. Ostrava: Montanex, 1998. ISBN 80-85780-93-3. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.