Představení studijního programu
Čemu se budeme při studiu věnovat?
- školní pedagogice, speciální pedagogice předškolního a školního věku, pedagogické a školní psychologii, psychopatologii, terapeutickým metodám ve speciální pedagogice, speciálněpedagogické diagnostice a poradenství atd.
- metodickým a koordinačním dovednostem při tvorbě systému speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- metodám a formám práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagaci jejich zavádění do výuky
- vhodným způsobům komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností
Kde se uplatníte?
Jako speciální pedagogové ve střediscích výchovné péče, školách a školských poradenských zařízeních (speciálně pedagogické centrum, pedagogicko-psychologická poradna), učitelé mateřských škol (prvního stupně základních škol) vykonávající přímou pedagogickou činnost ve škole či třídě zřízené pro děti (žáky) se speciálními vzdělávacími potřebami, vychovatelé vykonávající přímou pedagogickou činnost ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy atd.
Více informací na: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspspecpednmgr
Studijní plány
Přijímací řízení2. kolo přijímacího řízení 2024/2025_navazující magisterské programy v prezenční formě studiaTermín podání do půlnoci 15. 8. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuSpecializace Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání-vlastní písemná přijímací zkouška bude obsahovat otázky z tematických okruhů státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu Speciální pedagogika uskutečňovaného na fakultě, a to z předmětů Speciální pedagogika, Pedagogika a Psychologie, Psychopedie. Otázky z testu budou vycházet z doporučené literatury uvedené zde: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspszz. Specializace Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností-písemná přijímací zkouška bude obsahovat otázky z tematických okruhů státní závěrečné zkoušky bakalářského studijního programu Speciální pedagogika uskutečňovaného na fakultě, a to z předmětů Speciální pedagogika, Pedagogika a Psychologie, Logopedie, Surdopedie. Otázky z testu budou vycházet z doporučené literatury uvedené zde: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspszz.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní programVýsledek písemné přijímací zkoušky bude vyhodnocen jako součet bodů získaných za správné odpovědi (1 správná odpověď = jeden bod). Maximální dosažený počet bodů z písemné zkoušky je 50.
Studium
- Cíle
Koncepce profesního navazujícího magisterského studijního programu je reflexí aktuálních trendů společnosti v oblasti podpory rovných příležitostí pro osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální a současného stavu vědeckého poznání podstaty a zákonitostí edukace s jasnou deklarací interdisciplinarity vědního oboru. V rámci studijního programu je věnována pozornost efektivní komunikaci, kooperaci, kreativitě, flexibilitě, uspokojování speciálních (vzdělávacích) potřeb cílové skupiny osob a zájmů rodiny, výkonnosti, samostatnosti při řešení problémů, plánování a organizaci práce, celoživotního učení, aktivního přístupu.
Cílem programu je připravit kvalifikované speciální pedagogy způsobilé vykonávat poradenskou pomoc ve školách nebo školských poradenských zařízeních, zařízeních poskytujících sociální služby a výuku v základních školách speciálních. V rámci studia si studenti osvojí vysoce specializované interdisciplinární teoretické znalosti v oblastech pedagogické, speciálněpedagogické a psychologické, sociálně-komunikační a diagnosticko-intervenční. Pozornost bude zaměřena na osvojení odborných dovedností samostatně aplikovat speciálněpedagogické, diagnostické, edukační, reedukační a kompenzační činnosti a poskytovat specializovanou péči osobám s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální. Důraz bude kladen na využití speciálněpedagogických a rehabilitačních metod ve spolupráci s příbuznými obory. Při řešení problémů v edukaci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména se zdravotním postižením) ve škole a v rodině budou uplatňovány principy náročného speciálněpedagogického poradenství. Studenti si osvojí obecné způsobilosti zaměřené na práci s informacemi, jejich analýzu, formulaci induktivních konzistentních závěrů a stanovení nových hypotéz za účelem optimalizace pracovních postupů a vyhledávání nových způsobů řešení speciálněpedagogických jevů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- vysvětlit význam vědního oboru speciální pedagogika, popsat jeho postavení v systému věd, objasnit cíle a předmět vědního oboru
- pojmenovat psychodiagnostické metody a intervenční metody či programy opírající se o psychologické poznatky a použitelné a používané ve školním prostředí
- objasnit zákonitosti výchovy, vzdělávání a celkového rozvoje osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
- popsat metody a principy pedagogické a speciálněpedagogické diagnostiky zejména při vzdělávacích problémech žáků pro navazující intervence ve školním prostředí
- zdůvodnit koncepční a legislativní rámec procesu sociální a školní inkluze osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
- charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů
- vysvětlit procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů v inkluzivním vzdělávání
- pojmenovat obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady
- orientovat se v možnostech modernizace vzdělávání prostřednictvím uplatnění informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
- charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
- popsat nástroje hodnocení, testování a měření ve vzdělávání, význam evaluace školního vzdělávání a měření
- Uplatnění absolventa
Absolventi studijního programu Speciální pedagogika mohou najít uplatnění v pracovních poradenských pozicích, ve kterých budou v osobním kontaktu s dětmi, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami zejména se zřetelem na mentální postižení, poruchy autistického spektra a poruchy řeči. Absolvent je připraven na komunikaci a spolupráci se rodiči dětí a žáků a pedagogy speciálních i běžných škol.
Absolventi jsou podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, oprávněni vykonávat regulované povolání speciální pedagog (stanovisko pro Fakultu veřejných politik Slezské univerzity v Opavě, Bezručovo náměstí 885/14, 746 01 Opava vydáno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, který je v této věci uznávacím orgánem dne 20. 12. 2021, č. j.: MŠMT-33725/2021-2).
Charakteristické profese:
Speciální pedagog ve školách a školských zařízeních (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum)
Speciální pedagog ve střediscích výchovné péče
Učitel mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Učitel prvního stupně základní školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve středisku výchovné péče
- Regulovaná povolání
- Speciální pedagog
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Ve studijním plánu je využíván kreditový systém ECTS, představující studijní zátěž 30 hod./1 kredit. Jedna výuková hodina představuje 45 min., hodina praxe potom 60 minut. Do prvních dvou semestrů jsou zařazovány hlavně základní teoretické předměty profilujícího základu a předměty profilujícího základu, kterými student získává klíčové znalosti, související nebo podmiňující znalosti nebo dovednosti ze základních tematických okruhů ověřovaných státní zkouškou, v následujících semestrech převažuje zařazení předmětů profilujícího základu. Povinné předměty zakončené zápočtem, zkouškou jsou hodnoceny 3-5 kredity, seminář k diplomové práci 4 kredity, povinně volitelné předměty zakončené zápočtem, zkouškou 3-4 kredity. Počet kreditů vyjadřuje míru náročnosti předmětu, která je dána jak jeho rozsahem, tak stanovenými studijními povinnostmi a náročností samostudia.
Pro absolvování studia bude třeba získat 96 kreditů z povinných předmětů a 24 kreditů z povinně volitelných předmětů (18 PVA, 6 PVB).
Standardní doba studia – 2 roky.
Standardní studijní plán (celková výše min. 120 kreditů) zahrnuje 20 povinných předmětů, 12 povinně volitelných předmětů – skupina PVA a 4 předměty povinně volitelné – skupina PVB.
Základní formy výuky přednášky, semináře, konzultace a praxe studentů.
- Praxe
Cílem praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálněpedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe prolínají oběma ročníky navazujícího magisterského studia. Do prvního ročníku je zařazena náslechová odborná praxe I, jejímž cílem je ověření všeobecných znalostí o obsahu pracovních poradenských pozicí, ve kterých budou v osobním kontaktu s dětmi, žáky či dospělými osobami se zdravotním postižením. Průběžná odborná praxe II, III je zaměřena na speciálněpedagogickou diagnostiku, návrhy a konstrukci individuálních vzdělávacích plánů. V předmětu souvislé odborné praxe IV studenti rozšíří své poznatky o speciální dovednosti související s modifikací podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a uplatněním speciálněpedagogických metod při kolektivních činnostech. Osvojí si vedení intervenčních činností včetně speciálněpedagogického poradenství, jednání a kooperaci s odborníky na mezioborové úrovni. Budou připraveni na komunikaci a spolupráci s rodiči dětí a žáků a pedagogy speciálních i běžných škol.
Zařízení praxe:
- školy a školská zařízení – zaměření na pedagogicko-psychologické poradenské služby pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra),
- základní školy speciální,
- centra denních služeb,
- denní a týdenní stacionáře,
- domovy pro osoby se zdravotním postižením,
- domovy pro seniory,
- chráněné bydlení,
- zařízení pro krizovou pomoc (ZDVOP),
- nízkoprahová zařízení,
- terapeutické komunity,
- pracoviště rané péče,
- zařízení ústavní nebo ochranné výchovy.
Odborná praxe I: rozsah 2 hod. / týden, týdnů 13, náslechová, celkový rozsah 26 hodin
Odborná praxe II: rozsah 2 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 26 hodin
Odborná praxe III: rozsah 2 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 26 hodin
Odborná praxe IV: rozsah 40 hod. / týden, týdnů 6, souvislá, celkový rozsah 240 hodin
- Cíle kvalifikačních prací
Diplomová práce je svým charakterem soudržná a ucelená odborná studie, kterou student prokazuje, že je schopen řešit téma systémově, komplexně a v souvislostech. Diplomová práce má charakter teoreticko-průzkumné/výzkumné práce.
Zpracovaná témata jsou svým obsahem spojená s problematikou studia povinných předmětů teoretického a profilujícího základu (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika předškolního a školního věku, speciálně pedagogická diagnostika), avšak i s problematikou studované specializace (Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání, Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností). Při zpracování diplomové práce se student opírá o poznatky, které získal v předmětech Metodologie speciálně pedagogického výzkumu a Seminář k diplomové práci. Při zpracování vybraného tématu využívá poznatky i z jiných příbuzných oborů.
Diplomová práce překračuje bakalářskou práci rozsahem i hloubkou zpracování. Jedná se o samostatnou odbornou práci studenta navazujícího magisterského studijního programu, kterou má prokazovat schopnost implementace oborových znalostí a dovedností, schopnost organizovat a zpracovávat primární a sekundární zdroje, schopnost tvůrčím a originálním způsobem uchopit odborné téma studovaného programu a používat vhodné metody výzkumu při řešení zadaného tématu. Diplomová práce je dokladem toho, že student umí samostatně a tvořivě využívat informace a dovednosti získané během studia, je potvrzením širokých kompetencí potřebných pro kvalitní uplatnění v praxi.
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program navazuje přímo na bakalářský studijní program Speciální pedagogika, eventuálně další příbuzný studijní program za předpokladu absolvování modulu na dostudování stěžejních znalostí a kompetencí z bakalářského studijního programu Speciální pedagogika. Představuje tak dovršení pregraduální přípravy vedoucí k získání kvalifikace speciálního pedagoga.