Představení studijního programu

Čemu se budeme při studiu věnovat?

- sociální patologii, speciální pedagogice, psychopatologii, sociologii deviantního jednání, sociálně-právnímu poradenství, sociální komunikaci v pomáhajících profesích

- působení v oblasti prevence a řešení rizikového chování, pomoci osobám ohroženým sociálně patologickými jevy

- organizaci zájmového vzdělávání a preventivních programů

Kde se uplatníte?

V oblasti prevence, pedagogiky volného času se zaměřením na prevenci projevů rizikového chování, v zařízeních pro osoby se zdravotním postižením a pro seniory, v oblasti vězeňství a postpenitenciární péče, v zařízeních ústavní nebo ochranné výchovy, v nízkoprahových a kontaktních centrech a azylových domech apod.

Více informací na: https://www.slu.cz/fvp/cz/uppvprogramsocialnipatologie

Studijní plány

Přijímací řízení
FVP -1. kolo přijímacího řízení 2020/2021 - bakalářský
Termín podání do půlnoci 31. 5. 2020

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
    Podmínkou přijetí ke studiu je úspěšné absolvování Testu Obecných studijních předpokladů v rámci Národních srovnávacích zkoušek organizovaných společností www.scio. cz, s. r. o., Informace k Národním srovnávacím zkouškám: Uchazeč, jej musí v roce 2019/2020 (prosinec 2019 až květen 2020) alespoň jednou absolvovat dle harmonogramu společnosti Scio, nejpozději však do 1. 5. 2020. Uchazeč svůj výsledek fakultě nepředává, výsledky předává výhradně společnost Scio. Uchazeči bude započítán a automaticky vkopírován do databáze uchazečů nejlepší výsledek. Každý uchazeč však musí společnosti Scio poskytnout k předání výsledku svůj souhlas (činí tak v rámci přihlášky k NSZ). Bez tohoto souhlasu společnost Scio fakultě výsledky uchazeče neposkytne. Pro přijímací řízení je u každého testu rozhodující výsledný percentil, jak jej stanoví společnost Scio. Každý uchazeč se k testu přihlašuje a provádí platbu individuálně přímo u společnosti Scio na webové adrese http://www.scio.cz/nsz. Po svém přihlášení a řádném zaplacení obdrží každý uchazeč od společnosti Scio pozvánku k NSZ, fakulta uchazečům pozvánku k NSZ nezasílá. Detailní informace o testu OSP (termíny, místa konání, podmínky průběhu, obsah zkoušek apod.) lze nalézt na webové stránce http://www.scio.cz/nsz. Odhadovaný počet přijatých: forma kombinovaná - 70 forma prezenční - 50

Studium

  • Cíle

    Profesní bakalářský studijní program je koncipován v souladu se strategickými cíli a prioritami zakotvenými v národních i mezinárodních dokumentech i dlouhodobých záměrech Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky nebo Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Studijní program svojí koncepcí reaguje zvláště na společenskou poptávku při prevenci a řešení rizikového chování a potřeby trhu práce. Poměrně široký společenskovědní základ i celková koncepce studia podporují komplexní a interdisciplinární přístup k problémům, schopnost jejich kritické analýzy a hledání samostatných řešení.

    Cílem programu je příprava odborníků kompetentních pro realizaci primární, sekundární a terciární prevence rizikového chování v rámci pedagogické a sociální a práce s cílovými skupinami v různých institucích i sférách (např. v rámci rezortů školství, práce a sociálních věcí, zdravotnictví, spravedlnosti apod.). Multidisciplinarita je patrná ze struktury studijního programu, přičemž propojení jednotlivých oborů a oblastí je vyžadováno a očekáváno jak při realizaci povinných odborných i dobrovolnických praxí podpořených supervizními semináři, tak v seminářích jednotlivých předmětů. Vyučující kladou důraz právě na rozvoj dovedností vidět souvislosti mezi vědními obory v zájmu nalezení vhodného řešení situace klienta.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • vysvětlit jevy vedoucí ke vzniku rizikového chování, vysvětlit teorie soc. deviací, aktuální trendy teorií a metod soc. práce, charakterizovat etapy vývoje člověka, a to i v eduk. souvislostech a v kontextu vývoje společnosti,
    • objasnit psychologické zákonitosti podstaty psychických procesů a stavů, vysvětlit základy teorie a praxe výchovy a vzdělávání dětí, adolescentů i dospělých s důrazem na rizikové chování a prevenci,
    • vysvětlit aspekty zájmového vzdělávání a využívat moderních participačních metod vzdělávání a kultivace, popsat a vysvětlit principy sociální práce a supervizí, zná aktuální trendy teorií a metod sociální práce
    • analyzovat a interpretovat rizikové jevy, analyzovat životní situaci jedince, který se nachází v krizi, pomocí zadání a s použitím vybrané metody řešit konkrétní odborný problém z oblasti rizikového chování,
    • řešit praktické problémy klientů za pomocí metodických přístupů z oblasti pedagogiky, psychologie, sociální práce, sociální patologie,
    • aplikovat poznatky psychologických a sociologických věd, věd o řízení při řešení problémů výchovy a vzdělávání, a spolupracovat při vytváření supervizního procesu, dokáže aplikovat získané znalosti v praxi soc. práce a prevence rizikového chování,
    • ovládat komunikační strategie a přístupy, edukační a komunikační postupy s jedinci zasaženými rizikovým chováním nebo ohroženými sociální exkluzí, je si vědom etických aspektů a dilemat,
    • používat edukačně-didaktický aparát a je způsobilý participovat na tvorbě projektů vzdělávacích programů zaměřených na prevenci rizikového chování,
    • posuzovat a ve spolupráci s klientem řešit jeho obtížnou životní situaci na základě rámcového zadání, v rámci řešení problému věnovat pozornost úvaze o etickém aspektu daného problému,
    • provádět kritickou analýzu postupu řešení problému a hledat řešení, používat odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti v cizím jazyce,
    • v rámci sebevzdělávání získávat odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti při využívání praktických zkušeností a také samostudiem teoretických poznatků studovaného oboru aj.,
    • využívat reflexi, hodnocení a získanou zpětnou vazbu pro svůj profesní a osobní růst, je schopen odborné komunikace v cizím jazyce na úrovni B1.
  • Uplatnění absolventa

    Absolventi studijního programu Sociální patologie a prevence mohou najít široké uplatnění v oblasti prevence sociálně patologických jevů (metodik prevence pedagogicko-psychologické poradny, občanská sdružení), dále v nízkoprahových centrech, kontaktních centrech, azylových domech, zařízeních pro osoby se zdravotním postižením, seniory, zařízeních penitenciární a postpenitenciární péče apod.

    Absolventi jsou podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, oprávněni vykonávat regulované povolání sociální pracovník (stanovisko pro Fakultu veřejných politik Slezské univerzity v Opavě, Bezručovo náměstí 885/14, 746 01 Opava vydáno Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, který je v této věci uznávacím orgánem dne 1. 12. 2017 (č. j.: MPSV-2017/164297-224/1).

    Charakteristické profese:

    Výchovný pracovník ve výchovných zařízeních

    Výchovný pracovník ve volnočasových zařízeních

    Metodik prevence v občanských sdruženích, obecně prospěšných společnostech, neziskových organizacích z oblasti prevence rizikového chování

    Pracovník v zařízeních ústavní výchovy, ochranné a preventivně-výchovné péče

    Lektor/koordinátor programu primární prevence rizikového chování

    Pracovník v sociálních službách

  • Regulovaná povolání
    • Sociální pracovník
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Rozsah přímé výuky byl orientačně stanoven průměrně na 14 hodin týdně/semestr, délka vyučovací hodiny 45 min. Počet povinných předmětů i počet hodin má od druhého ročníku studia sestupný charakter, aby se rozšiřoval prostor pro samostatné studium i práci studentů. Kreditové hodnocení se řídí standardy ECTS. Povinné předměty zakončené zápočtem, zkouškou jsou hodnoceny 3–6 kredity, semináře k bakalářské práci 5 a 10 kredity, povinně volitelné předměty zakončené zápočtem, zkouškou 2–3 kredity. Počet kreditů vyjadřuje míru náročnosti předmětu, která je dána jak jeho rozsahem, tak stanovenými studijními povinnosti a náročností samostudia.

    Pro absolvování studia bude třeba získat 148 kreditů z povinných předmětů, 28 kreditů z povinně volitelných předmětů (20 PVA a 8 PVB) a zbývající kredity z celkového počtu kreditů lze získat buď splněním dalších předmětů dle výběru z PVA, PVB nebo za volitelné předměty vyučované v jiných bakalářských programech či nově nabízené na FVP SU pro všechny programy.

    Standardní doba studia – 3 roky.

    Standardní studijní plán (celková výše min. 180 kreditů) zahrnuje 31 povinných předmětů, 13 povinně volitelných předmětů – skupina PVA a 7 předmětů povinně volitelných – skupina PVB.

    Základní formy výuky přednášky, semináře, konzultace a praxe studentů.

  • Praxe

    Cílem praxe je ověřit si aplikovatelnost nabytých teoretických poznatků. Do druhého a třetího ročníku studia jsou zařazeny tři typy odborné praxe, jejichž cílem je získat zkušenosti s prací s klientem v terénu, seznámit se s jeho životními podmínkami, potřebami a získat tak nejen základní profesní dovednosti, ale i propojit teoretické poznatky z pedagogiky, psychologie, sociologie, speciální pedagogiky, práva a jiných oborů s potřebami praxe. Odborná praxe I bude uskutečňována v zařízeních, která se profilují na výchovu dětí a mládeže v oblasti volného času, odborná praxe II bude realizována ve vybraných institucích resortu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR a Ministerstva spravedlnosti ČR. Cílem Odborné praxe III je pak již aplikace dosavadních vědomostí a dovedností, které studenti získali v seminářích a odborných praxích I a II v reálných pracovních podmínkách.

    Zařízení praxe:

    - školní družiny – zaměření na realizaci preventivních programů ve volném čase,

    - nízkoprahová a kontaktní centra,

    - azylové domy,

    - pedagogicko-psychologické poradny – spolupráce s oblastním metodikem prevence,

    - občanská sdružení, nestátní a neziskové organizace, charitativní organizace,

    - instituce volného času (např. domy dětí a mládeže),

    - zařízení pro osoby se zdravotním postižením,

    - zařízení pro seniory (domovy pro seniory),

    - věznice a instituce postpenitenciární péče,

    - zařízení ústavní nebo ochranné výchovy.

    Odborná praxe I: rozsah 8 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 104 hodin

    Odborná praxe II: rozsah 8 hod. / týden + 80 hod. / semestr, týdnů 13, průběžná + 2 týdny souvislé, celkový rozsah 184 hodin

    Odborná praxe III: rozsah 8 hod. / týden, týdnů 5, souvislá, celkový rozsah 200 hodin

  • Cíle kvalifikačních prací

    Minimální rozsah bakalářské práce je stanoven na min. 72 000 znaků včetně mezer (do stanoveného počtu se započítává úvod, vlastní text a závěr). Minimální stanovený rozsah lze překročit o jednu polovinu.

    Bakalářská práce je samostatná odborná práce studenta bakalářského SP, kterou prokazuje schopnost zpracovat ucelený, logický, přehledný a srozumitelný odborný text, orientovat se v různých informačních zdrojích a kriticky je hodnotit, pracovat s odbornou literaturou, řešit zadané téma s využitím oborových znalostí a dovedností získaných v průběhu studia studijního programu.

    Bakalářská práce prokazuje, že student je schopen písemně řešit zadaný problém a obhájit své vlastní přístupy k řešení.

  • Návaznost na další studijní programy

    Absolvent bakalářského studijního programu může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím magisterském studiu Veřejná správa a sociální politika.

Základní údaje

Zkratka
SPP
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

120
odhadovaný počet přijatých
182
počet aktivních studentů
50
počet závěrečných prací