Cíle studijního programu

Cílem studijního programu (dále SP) je poskytnutí vysokoškolského vzdělání v oblasti vzdělávání Historické vědy, v oboru historie se specializací na památkovou péči. Studijní program zdůrazňuje specifický historický kontext, s nímž se odborná památková péče v České republice musí vyrovnat.

SP reaguje na nedostatek odborných profesionálních pracovníků, kteří by disponovali jak teoretickými znalostmi, tak praktickými dovednostmi, jež by odpovídaly rozsahu problematiky daném agendami příslušných odborů krajských, městských, místních a obecních úřadů, povinností církví vůči památkám, zejména v případě římskokatolické církve (vzhledem k ustanovení funkce diecézních konzervátorů a vikariátních stavebních techniků) a židovské náboženské obce, a tak byli schopni reagovat na rozmanitost památkového fondu českých zemí.

SP představuje památkovou péči v historickém kontextu jako činnost překračující horizont servisu památkám, daným běžnou agendou příslušného orgánu státní správy a Národního památkového ústavu. Památková péče je chápána jako historicky a teoreticky zdůvodněná aktivita, jejíž základ tkví v historii, dějinách umění a dalších společenskovědních disciplínách.

Vedle teoretického zaměření, ukotveného ve sféře historie, pomocných věd historických a příbuzných oborů (dějiny hmotné kultury, archeologie, muzeologie), získá absolvent zkušenosti s praktickým prováděním péče o kulturní dědictví, čemuž odpovídá zapojení odborníků z praxe, kteří disponují znalostmi a zkušenostmi, získanými v praktickém výkonu památkové péče v různých jejích podobách (evidence a dokumentace památek, legislativa a organizace, komunikace s vlastníky památek apod.).

Studenti získají praktické dovednosti potřebné k následnému profesnímu uplatnění v rámci odborné praxe vykonávané v památkové, případně příbuzné paměťové instituci.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Cílem studijního programu (dále SP) je poskytnutí vysokoškolského vzdělání v oblasti vzdělávání Historické vědy, v oboru historie se specializací na památkovou péči. Studijní program zdůrazňuje specifický historický kontext, s nímž se odborná památková péče v České republice musí vyrovnat.

    SP reaguje na nedostatek odborných profesionálních pracovníků, kteří by disponovali jak teoretickými znalostmi, tak praktickými dovednostmi, jež by odpovídaly rozsahu problematiky daném agendami příslušných odborů krajských, městských, místních a obecních úřadů, povinností církví vůči památkám, zejména v případě římskokatolické církve (vzhledem k ustanovení funkce diecézních konzervátorů a vikariátních stavebních techniků) a židovské náboženské obce, a tak byli schopni reagovat na rozmanitost památkového fondu českých zemí.

    SP představuje památkovou péči v historickém kontextu jako činnost překračující horizont servisu památkám, daným běžnou agendou příslušného orgánu státní správy a Národního památkového ústavu. Památková péče je chápána jako historicky a teoreticky zdůvodněná aktivita, jejíž základ tkví v historii, dějinách umění a dalších společenskovědních disciplínách.

    Vedle teoretického zaměření, ukotveného ve sféře historie, pomocných věd historických a příbuzných oborů (dějiny hmotné kultury, archeologie, muzeologie), získá absolvent zkušenosti s praktickým prováděním péče o kulturní dědictví, čemuž odpovídá zapojení odborníků z praxe, kteří disponují znalostmi a zkušenostmi, získanými v praktickém výkonu památkové péče v různých jejích podobách (evidence a dokumentace památek, legislativa a organizace, komunikace s vlastníky památek apod.).

    Studenti získají praktické dovednosti potřebné k následnému profesnímu uplatnění v rámci odborné praxe vykonávané v památkové, případně příbuzné paměťové instituci.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • - popsat historické skutečnosti, jevy a procesy všech období dějin;
    • - samostatně identifikovat a kriticky interpretovat klíčové historické jevy a reflektovat jejich vzájemné souvislosti;
    • - studovat pramenné materiály a odbornou literaturu v originálním znění (angličtina, němčina);
    • - vnímat historické skutečnosti, jevy a procesy v kontextu výsledků výzkumu dalších vědních oborů;
    • - prakticky uplatňovat zásady památkové péče v rámci správy památkově chráněných objektů v majetku státu, samosprávy a soukromých subjektů, v aktivitách nestátních organizací, občanských sdružení a iniciativ, dále při ochraně památek v terénu, při je

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studijní plán zachovává vyvážený poměr mezi teoretickou částí výuky, resp. přednáškami, a seminární formou výuky. Studijní plán zachovává předepsaný poměr mezi předměty společného základu a specializace. Součástí studijního plánu je praktická výuka v prostorách univerzity a odborná praxe. Vedle povinných předmětů si posluchač volí z nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů s ohledem na předepsaný minimální počet kreditů, dle zaměření bakalářské práce nebo vlastního zájmu.

    Suma získaných znalostí a dovedností odpovídá popsanému profilu absolventa. Studenti jsou hodnoceni podle jednotné klasifikační stupnice ECTS. Rozsah jedné vyučovací hodiny je standardní (45 min.).

  • Návaznost na další studijní programy

    Specializaci je možno dále rozvíjet v rámci navazujících studijních programů v oblasti vzdělávání Historické vědy.

Základní údaje

Zkratka
HsPP
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

29
počet aktivních studentů
2
počet závěrečných prací