Představení studijního programu
Čemu se budeme při studiu věnovat?
- pedagogice, speciální pedagogice, psychologii, filozofii, somatologii, znakovému jazyku atd.
- principům podpory rovných příležitostí v procesu socializace osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
- diagnostice speciálních potřeb dětí, žáků a studentů a plánování intervenčních programů v rámci inkluzivního vzdělávání s důrazem na motivaci k celoživotnímu učení
- aplikaci speciálně pedagogických konceptů a metod při kontaktních vzdělávacích a aktivizačních činnostech v kontextu prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení a znevýhodnění
Kde se uplatníte?
Jako asistenti pedagoga ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, v základních a středních školách, jako speciální pedagogové a asistenti pedagoga v mateřských školách, vychovatelé ve speciálních školách a školských zařízeních, jako osobní asistenti v zařízeních poskytujících sociální služby, v neziskových organizacích atd.
Více informací na: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspspecpedbc
Studijní plány
Studium
- Cíle
Koncepce profesního bakalářského studijního programu je reflexí aktuálních trendů společnosti v oblasti podpory rovných příležitostí pro osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální a současného stavu vědeckého poznání podstaty a zákonitostí edukace s jasnou deklarací interdisciplinarity vědního oboru. V rámci studijního programu je věnována pozornost prosazování principů celoživotního učení napříč věkovými kategoriemi, snižování nerovností ve vzdělávání, podpory subjektům a objektům výchovy a vzdělávání včetně zákonných zástupců dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Respektuje procesy zaměřené na inkluzivní vzdělávání, na oblast školské i sociální diverzity, heterogenity či rovnosti a spravedlnosti, na které odborná veřejnost právě v institucionalizovaných podmínkách klade nemalý důraz.
Cílem programu je připravit odborníky v oboru speciální pedagogika k aplikaci kontaktních vzdělávacích a aktivizačních činností zaměřených na osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální s důrazem na prevenci sekundárních důsledků. V rámci studia si studenti osvojí schopnost řešit speciálněpedagogické problémy na základě rámcového zadání, a to zejména praktickou aplikací teoretických znalostí speciálně pedagogických konceptů a metod. V oblasti intervence bude věnována pozornost speciálněpedagogické diagnostice a poradenství. Zvláštní důraz je kladen na zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložených nezbytnými teoretickými znalostmi.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- na základní úrovni vysvětlit pojmy obecné pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie včetně vybraných pojmů medicínských oborů
- na základní úrovni popsat biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- vyjmenovat klíčové koncepční dokumenty a legislativní předpisy garantující proces školské a sociální inkluze osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
- popsat symptomy postižení v kontextu pedagogické a sociální komunikace
- charakterizovat specifické zvláštnosti ovlivňující procesy učení
- popsat výsledky odborného vyšetření vlastními slovy
- aplikovat v praxi procesní schémata poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
- realizovat proces orientační speciálněpedagogické diagnostiky za účelem optimalizace komplexního rozvoje osob s postižením v oblasti fyzické, psychické a sociální
- kriticky formulovat závěry diagnostického procesu orientační úrovně
- navrhnout základní konstrukci podmínek inkluzivního vzdělávání
- vyhledat vhodné informační zdroje za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem při práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na pozici asistenta pedagoga
- připravit a odborně vést speciálněpedagogické výcvikové, preventivní, vzdělávací a aktivizační programy osobnostního rozvoje osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- použít poznatky z jiných oborů v mnohostranné speciálněpedagogické intervenční činnosti k popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických speciálněpedagogických jevů a situací
- modifikovat přístupy za účelem odstranění demotivujících vlivů a faktorů procesu učení
- Uplatnění absolventa
Absolventi studijního programu Speciální pedagogika mohou najít uplatnění v asistentských pracovních pozicích ve školství, zdravotnictví a v resortu ministerstva práce a sociálních věcí, na kterých jsou v osobním kontaktu s dětmi, žáky nebo dospělými osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální. Absolvent je připraven na komunikaci a spolupráci se zákonnými zástupci dětí a žáků a pedagogy speciálních i běžných škol.
Absolventi jsou podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, oprávněni vykonávat regulované povolání speciální pedagog (stanovisko pro Fakultu veřejných politik Slezské univerzity v Opavě, Bezručovo náměstí 885/14, 746 01 Opava vydáno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, který je v této věci uznávacím orgánem dne 24. 6. 2019, č. j.: MSMT-21473/2019-1).
Charakteristické profese:
Asistent pedagoga ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Učitel v mateřských školách
Logopedický asistent (pokud má specializaci logopedie a surdopedie) v mateřských školách, v zařízeních sociálních služeb
Vychovatel ve speciálních školách a školských zařízeních pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Regulovaná povolání
- Speciální pedagog
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Ve studijním plánu je využíván kreditový systém ECTS, představující studijní zátěž 25-30 hod./1 kredit. 1 výuková hodina představuje 45 min., výuka je převážně realizována ve dvouhodinových výukových blocích v délce 90 min. Do prvních dvou semestrů jsou zařazovány hlavně základní teoretické předměty profilujícího základu a předměty profilujícího základu, kterými student získává klíčové znalosti, souvisejí nebo podmiňují znalosti nebo dovednosti ze základních tematických okruhů ověřované státní zkouškou, v následujících semestrech převažuje zařazení předmětů profilujícího základu. Povinné předměty zakončené zápočtem, zkouškou jsou hodnoceny 3-6 kredity, semináře k bakalářské práci 3 a 4 kredity, povinně volitelné předměty zakončené zápočtem, zkouškou 2-4 kredity. Počet kreditů vyjadřuje míru náročnosti předmětu, která je dána jak jeho rozsahem, tak stanovenými studijními povinnostmi a náročností samostudia.
Pro absolvování studia bude třeba získat 135 kreditů z povinných předmětů a 45 kreditů z povinně volitelných předmětů (18 PVA, 24 PVB a 3 PVC).
Standardní doba studia – 3 roky.
Standardní studijní plán (celková výše min. 180 kreditů) zahrnuje 33 povinných předmětů, 10 povinně volitelných předmětů – skupina PVA, 10 předmětů povinně volitelných – skupina PVB a 2 předměty povinně volitelné – skupina PVC.
Základní formy výuky přednášky, semináře, konzultace a praxe studentů.
- Praxe
Cílem praxe je upevnění všeobecných, odborných, speciálněpedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe se prolínají všemi ročníky bakalářského studia. Odborná praxe je diferencována na náslechovou, průběžnou a souvislou. Do prvního ročníku je zařazena náslechová odborná praxe I, jejímž cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Ve druhém ročníku proběhne průběžná odborná praxe II, III s cílem osvojit si základní odborné znalosti, podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Ve třetím ročníku si v předmětu souvislé odborné praxe IV studenti rozšíří své poznatky o speciální dovednosti související s modifikací podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a uplatněním speciálněpedagogických metod při kolektivních činnostech.
Zařízení praxe:
- školy a školská zařízení – zaměření na kompetence asistenta pedagoga,
- centra denních služeb,
- denní a týdenní stacionáře,
- domovy pro osoby se zdravotním postižením,
- domovy pro seniory,
- chráněné bydlení,
- zařízení pro krizovou pomoc (ZDVOP),
- nízkoprahová zařízení,
- terapeutické komunity,
- pracoviště rané péče,
- zařízení ústavní nebo ochranné výchovy.
Odborná praxe I: rozsah 4 hod. / týden, týdnů 13, náslechová, celkový rozsah 52 hodin
Odborná praxe II: rozsah 5 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 65 hodin
Odborná praxe III: rozsah 5 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 65 hodin
Odborná praxe IV: rozsah 40 hod. / týden, týdnů 8, souvislá, celkový rozsah 320 hodin
- Cíle kvalifikačních prací
Minimální rozsah bakalářské práce je stanoven na 40 normostran, tj. min. 72 000 znaků včetně mezer, přičemž do stanoveného počtu stan se započítává úvod, vlastní text práce a závěr. Přípustné je překročit minimální stanovený rozsah o jednu polovinu, tj. maximální rozsah bakalářské práce je 60 normostran.
Bakalářská práce je samostatná odborná práce studenta bakalářského studijního programu, kterou prokazuje schopnost zpracovat ucelený, logický, přehledný a srozumitelný odborný text, orientovat se v různých informačních zdrojích a kriticky je hodnotit, pracovat s odbornou literaturou, řešit zadané téma s využitím oborových znalostí a dovedností získaných v průběhu studia studijního programu.
Bakalářská práce prokazuje, že student je schopen písemně řešit zadaný problém a obhájit své vlastní přístupy k řešení.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent bakalářského studijního programu může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu Speciální pedagogika, případně ve studiu navazujícího magisterského studijního programu Veřejná správa a sociální politika.