Představení studijního programu

Čemu se budeme při studiu věnovat?

- pedagogice, speciální pedagogice, psychologii, filozofii, somatologii, znakovému jazyku atd.

- principům podpory rovných příležitostí v procesu socializace osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální

- diagnostice speciálních potřeb dětí, žáků a studentů a plánování intervenčních programů v rámci inkluzivního vzdělávání s důrazem na motivaci k celoživotnímu učení

- aplikaci speciálně pedagogických konceptů a metod při kontaktních vzdělávacích a aktivizačních činnostech v kontextu prevence sekundárních důsledků zdravotního postižení a znevýhodnění

Kde se uplatníte?

Jako asistenti pedagoga ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, v základních a středních školách, jako speciální pedagogové a asistenti pedagoga v mateřských školách, vychovatelé ve speciálních školách a školských zařízeních, jako osobní asistenti v zařízeních poskytujících sociální služby, v neziskových organizacích atd.

Více informací na: https://www.slu.cz/fvp/cz/uspspecpedbc

Studijní plány

Přijímací řízení
1. kolo přijímacího řízení 2025/2026 - bakalářský
Termín podání do půlnoci 31. 3. 2025

  • Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programu
    Podmínkou přijetí ke studiu je úspěšné absolvování Testu Obecných studijních předpokladů v rámci Národních srovnávacích zkoušek organizovaných společností www.scio. cz, s. r. o. (dále jen "Scio"). Informace k Národním srovnávacím zkouškám: Uchazeč, jej musí v roce 2024/2025 (prosinec 2024 až květen 2025) alespoň jednou absolvovat dle harmonogramu společnosti Scio, nejpozději však do 17. 5. 2025. Uchazeč svůj výsledek fakultě nepředává, výsledky předává výhradně společnost Scio. Uchazeči bude započítán a automaticky vkopírován do databáze uchazečů nejlepší výsledek. Každý uchazeč však musí společnosti Scio poskytnout k předání výsledku svůj souhlas (činí tak v rámci přihlášky k NSZ). Bez tohoto souhlasu společnost Scio fakultě výsledky uchazeče neposkytne. Pro přijímací řízení je u každého testu rozhodující výsledný percentil, jak jej stanoví společnost Scio. Každý uchazeč se k testu přihlašuje a provádí platbu individuálně přímo u společnosti Scio na webové adrese http://www.scio.cz/nsz. Po svém přihlášení a řádném zaplacení obdrží každý uchazeč od společnosti Scio pozvánku k NSZ, fakulta uchazečům pozvánku k NSZ nezasílá. Detailní informace o testu OSP (termíny, místa konání, podmínky průběhu, obsah zkoušek apod.) lze nalézt na webové stránce http://www.scio.cz/nsz.

Studium

  • Cíle
    Koncepce profesního bakalářského studijního programu je reflexí aktuálních trendů společnosti v oblasti podpory rovných příležitostí pro osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální a současného stavu vědeckého poznání podstaty a zákonitostí edukace s jasnou deklarací interdisciplinarity vědního oboru. V rámci studijního programu je věnována pozornost prosazování principů celoživotního učení napříč věkovými kategoriemi, snižování nerovností ve vzdělávání, podpory subjektům a objektům výchovy a vzdělávání včetně zákonných zástupců dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Respektuje procesy zaměřené na inkluzivní vzdělávání, na oblast školské i sociální diverzity, heterogenity či rovnosti a spravedlnosti, na které odborná veřejnost právě v institucionalizovaných podmínkách klade nemalý důraz.

    Cílem programu je připravit odborníky v oboru speciální pedagogika k aplikaci kontaktních vzdělávacích a aktivizačních činností zaměřených na osoby s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální s důrazem na prevenci sekundárních důsledků. V rámci studia si studenti osvojí schopnost řešit speciálněpedagogické problémy na základě rámcového zadání, a to zejména praktickou aplikací teoretických znalostí speciálně pedagogických konceptů a metod. V oblasti intervence bude věnována pozornost speciálněpedagogické diagnostice a poradenství. Zvláštní důraz je kladen na zvládnutí praktických dovedností potřebných k výkonu povolání podložených nezbytnými teoretickými znalostmi.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • na základní úrovni vysvětlit pojmy obecné pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie včetně vybraných pojmů medicínských oborů
    • na základní úrovni popsat biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
    • vyjmenovat klíčové koncepční dokumenty a legislativní předpisy garantující proces školské a sociální inkluze osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální
    • popsat symptomy postižení v kontextu pedagogické a sociální komunikace
    • charakterizovat specifické zvláštnosti ovlivňující procesy učení
    • popsat výsledky odborného vyšetření vlastními slovy
    • aplikovat v praxi procesní schémata poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
    • realizovat proces orientační speciálněpedagogické diagnostiky za účelem optimalizace komplexního rozvoje osob s postižením v oblasti fyzické, psychické a sociální
    • kriticky formulovat závěry diagnostického procesu orientační úrovně
    • navrhnout základní konstrukci podmínek inkluzivního vzdělávání
    • vyhledat vhodné informační zdroje za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem při práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na pozici asistenta pedagoga
    • připravit a odborně vést speciálněpedagogické výcvikové, preventivní, vzdělávací a aktivizační programy osobnostního rozvoje osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
    • použít poznatky z jiných oborů v mnohostranné speciálněpedagogické intervenční činnosti k popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení typických speciálněpedagogických jevů a situací
    • modifikovat přístupy za účelem odstranění demotivujících vlivů a faktorů procesu učení

  • Uplatnění absolventa
    Absolventi studijního programu Speciální pedagogika mohou najít uplatnění v asistentských pracovních pozicích ve školství, zdravotnictví a v resortu ministerstva práce a sociálních věcí, na kterých jsou v osobním kontaktu s dětmi, žáky nebo dospělými osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické a sociální. Absolvent je připraven na komunikaci a spolupráci se zákonnými zástupci dětí a žáků a pedagogy speciálních i běžných škol.

    Absolventi jsou podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, oprávněni vykonávat regulované povolání speciální pedagog (stanovisko pro Fakultu veřejných politik Slezské univerzity v Opavě, Bezručovo náměstí 885/14, 746 01 Opava vydáno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, který je v této věci uznávacím orgánem dne 24. 6. 2019, č. j.: MSMT-21473/2019-1).

    Charakteristické profese:

    Asistent pedagoga ve školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

    Učitel v mateřských školách

    Logopedický asistent (pokud má specializaci logopedie a surdopedie) v mateřských školách, v zařízeních sociálních služeb

    Vychovatel ve speciálních školách a školských zařízeních pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Regulovaná povolání
    • Speciální pedagog
  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
    Ve studijním plánu je využíván kreditový systém ECTS, představující studijní zátěž 25-30 hod./1 kredit. 1 výuková hodina představuje 45 min., výuka je převážně realizována ve dvouhodinových výukových blocích v délce 90 min. Do prvních dvou semestrů jsou zařazovány hlavně základní teoretické předměty profilujícího základu a předměty profilujícího základu, kterými student získává klíčové znalosti, souvisejí nebo podmiňují znalosti nebo dovednosti ze základních tematických okruhů ověřované státní zkouškou, v následujících semestrech převažuje zařazení předmětů profilujícího základu. Povinné předměty zakončené zápočtem, zkouškou jsou hodnoceny 3-6 kredity, semináře k bakalářské práci 3 a 4 kredity, povinně volitelné předměty zakončené zápočtem, zkouškou 2-4 kredity. Počet kreditů vyjadřuje míru náročnosti předmětu, která je dána jak jeho rozsahem, tak stanovenými studijními povinnostmi a náročností samostudia.

    Pro absolvování studia bude třeba získat 135 kreditů z povinných předmětů a 45 kreditů z povinně volitelných předmětů (18 PVA, 24 PVB a 3 PVC).

    Standardní doba studia – 3 roky.

    Standardní studijní plán (celková výše min. 180 kreditů) zahrnuje 33 povinných předmětů, 10 povinně volitelných předmětů – skupina PVA, 10 předmětů povinně volitelných – skupina PVB a 2 předměty povinně volitelné – skupina PVC.

    Základní formy výuky přednášky, semináře, konzultace a praxe studentů.

  • Praxe
    Cílem praxe je upevnění všeobecných, odborných, speciálněpedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe se prolínají všemi ročníky bakalářského studia. Odborná praxe je diferencována na náslechovou, průběžnou a souvislou. Do prvního ročníku je zařazena náslechová odborná praxe I, jejímž cílem je ověření všeobecných znalostí pozorováním edukačních procesů a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka s postižením u všech věkových skupin. Ve druhém ročníku proběhne průběžná odborná praxe II, III s cílem osvojit si základní odborné znalosti, podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Ve třetím ročníku si v předmětu souvislé odborné praxe IV studenti rozšíří své poznatky o speciální dovednosti související s modifikací podmínek edukační reality v kontextu komplexního rozvoje osob s postižením a uplatněním speciálněpedagogických metod při kolektivních činnostech.

    Zařízení praxe:

    - školy a školská zařízení – zaměření na kompetence asistenta pedagoga,

    - centra denních služeb,

    - denní a týdenní stacionáře,

    - domovy pro osoby se zdravotním postižením,

    - domovy pro seniory,

    - chráněné bydlení,

    - zařízení pro krizovou pomoc (ZDVOP),

    - nízkoprahová zařízení,

    - terapeutické komunity,

    - pracoviště rané péče,

    - zařízení ústavní nebo ochranné výchovy.

    Odborná praxe I: rozsah 4 hod. / týden, týdnů 13, náslechová, celkový rozsah 52 hodin

    Odborná praxe II: rozsah 5 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 65 hodin

    Odborná praxe III: rozsah 5 hod. / týden, týdnů 13, průběžná, celkový rozsah 65 hodin

    Odborná praxe IV: rozsah 40 hod. / týden, týdnů 8, souvislá, celkový rozsah 320 hodin

  • Cíle kvalifikačních prací
    Minimální rozsah bakalářské práce je stanoven na 40 normostran, tj. min. 72 000 znaků včetně mezer, přičemž do stanoveného počtu stan se započítává úvod, vlastní text práce a závěr. Přípustné je překročit minimální stanovený rozsah o jednu polovinu, tj. maximální rozsah bakalářské práce je 60 normostran.

    Bakalářská práce je samostatná odborná práce studenta bakalářského studijního programu, kterou prokazuje schopnost zpracovat ucelený, logický, přehledný a srozumitelný odborný text, orientovat se v různých informačních zdrojích a kriticky je hodnotit, pracovat s odbornou literaturou, řešit zadané téma s využitím oborových znalostí a dovedností získaných v průběhu studia studijního programu.

    Bakalářská práce prokazuje, že student je schopen písemně řešit zadaný problém a obhájit své vlastní přístupy k řešení.

  • Návaznost na další studijní programy
    Absolvent bakalářského studijního programu může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu Speciální pedagogika, případně ve studiu navazujícího magisterského studijního programu Veřejná správa a sociální politika.

Základní údaje

Zkratka
SPEP
Typ
bakalářský
Profil
profesní
Titul
Bc.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

45
odhadovaný počet přijatých
153
počet aktivních studentů
51
počet závěrečných prací