D 2019

Financování veřejného vysokého školství v České republice v letech 2010 až 2017 v regionálních souvislostech

TVRDOŇ, Michal

Základní údaje

Originální název

Financování veřejného vysokého školství v České republice v letech 2010 až 2017 v regionálních souvislostech

Název česky

Financování veřejného vysokého školství v České republice v letech 2010 až 2017 v regionálních souvislostech

Název anglicky

Financing public higher education in the Czech Republic in 2010-2017 in regional context

Autoři

TVRDOŇ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, XXII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. od s. 217-224, 8 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19520/19:A0000010

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

ISBN

978-80-210-9268-6

Klíčová slova anglicky

Czech Republic; financing; higher education
Změněno: 4. 9. 2019 09:52, prof. Mgr. Ing. Michal Tvrdoň, Ph.D.

Anotace

V originále

České veřejné terciární vzdělávání zaznamenalo vuplynulých dvou dekádách signifikantních změn jak v jeho struktuře, tak i financování. Cílem článku je vyhodnotit vývoj financování veřejného vysokého školství vČeské republice v letech 2010 až 2017. Pro analýzu byla využita veřejně dostupná data Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Vrámci příspěvku byly brány vpotaz tři zdroje – rozpočtové okruhy I až IV, institucionální podpora na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace a podpora specifického výzkumu. Evropské zdroje nebyly brány vpotaz. Data ukazují, že se finanční podpora ve sledovaném období sice mírně zvýšila, jednotlivé složky se však vyvíjely odlišně. Největší propad zaznamenalo financování vrámci rozpočtového okruhu I, zatímco velký nárůst byl typický pro institucionální podporu. Dalším zjištěním je rozdílný dopad na jednotlivé veřejné vysoké školy, kdy největšího nárůstu dosáhly největší univerzity, zahrnuté do segmentu IV.

Anglicky

Czech public higher education has seen significant changes in both its structure and funding over the past two decades. The aim of the paper is to evaluate the development of financing of public higher education in the Czech Republic between 2010 and 2017. Publicly available data of the Ministry of Education, Youth and Sports were applied for the analysis. Three financial sources were taken into consideration - budget headings I to IV, institutional support for the long-term conceptual development of the research organization and support for specific research. European resources were excluded from the analysis. The data show that although the financial support increased slightly in the observed period, the individual components developed differently. The biggest drop was seen in funding under heading I, while the large increase was typical for institutional support. Another finding is a different impact on individual public higher education institutions, when the largest universities included in segment IV reached the largest increase.