Vydání
Historica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2017, 1803-9561
V originále
Správy prvých Európanov, ktorí sa stretli v 16. storočí s pôvodnými americkými kultúrami podliehali viacnásobnej štylizácii. Na jednej strane, to bolo presvedčenie o univerzálnom stavovskom type kultúry s kráľom, šľachtou a poddanými, ako to poznali z Európy. Zároveň to bolo doplnené predstavami o krvilačných divochoch a kanibaloch, nemajúcich plný status ľudskosti. Pre čitateľa 16. storočia patrila k najdôležitejším témam otázka, akým svetom vôbec sú novoobjavené krajiny, či bytosti, ktoré ho obývajú sú ľudia, alebo nejaké monštrá. Druhou najdôležitejšou otázkou bol spôsob viery divochov, ich náboženské rituály, a to, či sú schopní prijať vieru v Boha, a na treťom mieste spôsob ich každodenného života. Odpovede na tieto otázky nám prinášajú spoločne Jacques le Moyne a Theodore de Bry. Zároveň je možné, prostredníctvom tohto diela skúmať, podľa čoho si vytvárali a formovali svoj pohľad na zámorské kultúry obyvatelia strednej Európy v ranom novoveku.
Česky
Zprávy prvních Evropanů, kteří se setkali v 16. století s původními americkými kulturami podléhaly vícenásobné stylizaci. Na jedné straně, to bylo přesvědčení o univerzálním stavovském typu kultury s králem, šlechtou a poddanými, jak to znali z Evropy. Zároveň to bylo doplněno představami o krvelačných divoších a kanibalů, nemajících plný status lidskosti. Pro čtenáře 16. století patřila k nejdůležitějším tématům otázka, jakým světem vůbec jsou nově objevené země, či bytosti, které ho obývají jsou lidé, nebo nějaké monstra. Druhou nejdůležitější otázkou byl způsob víry divochy, jejich náboženské rituály, a to, zda jsou schopni přijmout víru v Boha, a na třetím místě způsob jejich každodenního života. Odpovědi na tyto otázky nám přinášejí společně Jacques le Moyne a Theodore de Bry. Zároveň je možné, prostřednictvím tohoto díla zkoumat, podle čeho si vytvářeli a formovaly svůj pohled na zámořské kultury obyvatelé střední Evropy v raném novověku
Anglicky
The reports of the first Europeans who met with the indigenous American cultures in the 16th century were subject to multiple stylizations. On one hand, there existed a conviction about a universal culture of the estates, with the king, aristocracy and subjects as known from Europe. On the other hand, an image of the bloodthirsty savages and cannibals lacking the full status of humans was present. The fact they tried to picture faithfully the native indigenous culture in both textual and pictorial part of their travel books on the discovering of Florida gives credit to Jacques Le Moyne de Morgues and Theodor de Bry. The choice of the book illustrations is not at all restricted to the extreme phenomena in a cultural conflict between the European civilization and the natives.