D 2017

Transkulturelle Bilder der Großstadt in europäischer Kurzprosa. Elisabeth Jansteins Kurzprosa im typologischen Vergleich

MAURACH, Martin

Základní údaje

Originální název

Transkulturelle Bilder der Großstadt in europäischer Kurzprosa. Elisabeth Jansteins Kurzprosa im typologischen Vergleich

Název anglicky

Transcultural images of large cities in European short prose. Prose works by Elisabeth Janstein compared typologically

Autoři

MAURACH, Martin

Vydání

Opava, Zentrum und Peripherie. Aus literaturwissenschaftlicher Sicht, od s. 119-128, 10 s. 2017

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-262-1

Klíčová slova česky

Elisabeth Janstein; Baudelaire; bázen v prózě; velkoměstová literatura

Klíčová slova anglicky

Elisabeth Janstein; Baudelaire; poem in prose; literature about large cities

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2020 11:36, doc. Dr. phil. Martin Maurach

Anotace

V originále

Der Beitrag versucht Elisabeth Jansteins Kurzprosastücke aus ihrer Sammlung "Die Kurve" (1920) in den transkulturellen Kontext vergleichbarer europäischer Großstadtliteratur zu stellen, u.a. mit Charles Baudelaires "Spleen de Paris" (1869) und einigen Werken von Rilke. Ein anderer Text in diesem Beziehungsgeflecht mag möglicherweise das Tagebuch von Maria Bashkirtseff sein, das postum zuerst in französischer Sprache erschien (1898). Das Großstadtthema lässt sich mit unterschiedlichen Aspekten der Antithese von Zentrum und Peripherie verknüpfen, so dem Verhältnis von natürlichem und zivilisiertem Leben, Armut und Reichtum, Drogen und künstlerische Produktivität im Gegensatz zum Alltagsleben. Alle diese Gegensätze erhalten in der gewählten Textkonstellation transkulturelle Bedeutungsaspekte.

Anglicky

This article places the volume „Die Kurve“ (1920) by Elisabeth Janstein (1891-1944), a collection of short poems in prose, in a transcultural context which might be suggested by its genre. Janstein is until nowadays a relatively little known writer and journalist from the so-called Prague circle, and her short notes about life in large cities at about 1910 may be traced back to the “spleen de Paris” (1869) by Charles Baudelaire, who created and introduced that new genre of “petites poèmes en prose”, and to some works by Rilke. As another possibly related text will be cited the “journal” by the Russian artist Maria Bashkirtseff which has been published posthumously in French (1898). The sujet of life in large cities suggests several aspects of the antithesis of centre and periphery, such as civilised versus natural life style, poverty versus richness, drugs and artistic creativity versus everyday life. These oppositions are shown to appear across cultural borders in the chosen sample of texts.