J 2019

Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky

Name in Czech

Výzkum zaměřený na metodologické aspekty zkoumání přístupů pedagogů a jejich angažovanosti v povinném vzdělávání: se zaměřením na sociálně vyloučené (romské) žáky

Name (in English)

Research on Approaches of Teachers to their engagement in the Context of Education of Roma Pupils in Elementary School – selected Theoretical and Research Problems.

Authors

NYKLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2019, 1805-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

website

RIV identification code

RIV/47813059:19510/19:A0000164

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

romský sociálně vyloučený žák; přístup pedagoga; angažovanost

Keywords in English

Roma socially excluded pupil; pedagogical approach; engagement

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 4/11/2020 03:57, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků je v České republice dlouhodobě věnována pozornost všech aktérů podílejících se na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků je navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů jen málo účinný. Úroveň školní úspěšnosti těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga. Jeho výrazná role v kontextu vzdělávání žáků je opakovaně stvrzována výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na to, jaké jsou rozdíly v pedagogy aplikovaných přístupech, se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou přístupů pedagogů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.

In English

The education of Roma and socially excluded pupils in the Czech Republic has been at the center of all actors involved in the preparation and creation of strategic educational documents for a long time. The current state of educational outcomes of mentioned pupils is only a little effective despite of the expectations of the declared goals. The level of school success of those pupils often depends mainly on the personality of the teacher. His significant role in the context of pupil education is repeatedly confirmed by the results of pedagogical research carried out in this area. Our research focuses on the differences in approaches applied by teachers. We want to compile a holistic picture of school reality describing teachers' approaches to Roma and excluded pupils in primary school education, by using theoretical and empirical analysis of teacher´s approaches. The main accent is put on teacher´s engagement, which we perceive as very important, meaningful and necessary.
Displayed: 21/4/2025 13:48