CIESLAROVÁ, Karmen and Pavlína RABASOVÁ. Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici (Communication with children with autism in an inpatient setting). Online. In Roman Adamczyk. Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou. Vydaní první. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství, 2017, p. 10-15. ISBN 978-80-7510-226-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Name in Czech Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Name (in English) Communication with children with autism in an inpatient setting
Authors CIESLAROVÁ, Karmen (203 Czech Republic, guarantor) and Pavlína RABASOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Vydaní první. Opava, Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou, p. 10-15, 6 pp. 2017.
Publisher Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30307 Nursing
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW http://www.slu.cz/fvp/cz/uo/docs/sbornik-2017
RIV identification code RIV/47813059:19510/17:A0000038
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-226-3
Keywords (in Czech) autismus, poruchy autistického spektra, dítě, komunikace, hospitalizace, komunikační techniky
Keywords in English autism; autistic spektrum disorder; child; communication; hospitalization; communication technology
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Jana Tamfalová, učo 50913. Changed: 6/4/2018 09:22.
Abstract
Cíl: Cílem bylo zmapovat a identifikovat potřeby rodičů a jejich dětí v oblasti komunikace během hospitalizace v nemocnici. Design: kvalitativní studie. Metodika: Výzkumný vzorek tvořily maminky šesti dětí s autismem, s více než jednou zkušeností s hospitalizací v nemocnici. Pro sběr dat byla použita technika polostandardizovaného rozhovoru. Výsledky: Na základě analýzy dat byly stanoveny tři hlavní kategorie: A) komunikace a porozumění u dětí s autismem, B) komunikace s dítětem s autismem v domácím prostředí či v kolektivním zařízení a C) komunikace s dítětem s autismem ve zdravotnickém zařízení. Závěr: Z průzkumného šetření vyplývá, že komunikaci s dětmi s autismem se v nemocnicích věnuje málo pozornosti. Zatímco ve školských zařízeních, ať už to jsou běžné základní školy s asistentem nebo speciální třídy či školy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS), jsou běžnou součástí komunikace pomůcky k alternativní a augmentativní komunikaci (AAK), které mají k dispozici a se kterými pracují vyškolení pedagogové, ve zdravotnických zařízeních chybí zdravotníkům v oblasti komunikace s dětmi s autismem potřebné znalosti, na odděleních chybí pomůcky AAK a minimální personální obsazení nedovoluje věnovat se těmto dětem individuálně.
Abstract (in English)
Objective: The objective was to explore and identify the needs for parents and their children in communication during hospitalization. Design: qualitative study. Methodology: The sample of research consisted six mothers of children with autism, with more than one experience with hospitalization. As technique was used semi standardized interview. Results: Based on data analysis were determined three main categories: A) communication and understanding among children with autism, B) communication with a child with autism in the home environment or in a group, and C) communication with a child with autism in medical facilities. Conclusion: an exploratory research shows that communicating with autistic children in hospitals means a problem because of little attention. On the other way are school facilities, doesn´t matter if they are regular elementary school with an assistant, special classes or schools for children with autism spectrum disorder (ASD). They have for communication special equipment for augmentative and alternative communication (AAC), which are available. Trained teachers work with these equipment too. But in medical facilities are missing the necessary knowledge in communication with autistic children. On the special department are missing equipment AAK and due to minimum of staff is not possible to make an individual contact for these children.
PrintDisplayed: 24/7/2024 14:22