D
2017
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
CIESLAROVÁ, Karmen and Pavlína RABASOVÁ
Basic information
Original name
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Name in Czech
Komunikace s dětmi s autismem během hospitalizace v nemocnici
Name (in English)
Communication with children with autism in an inpatient setting
Authors
CIESLAROVÁ, Karmen (203 Czech Republic, guarantor) and Pavlína RABASOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Vydaní první. Opava, Sborník vědecké a odborné konference s mezinárodní účastí s názvem Pacient je naší prioritou, p. 10-15, 6 pp. 2017
Publisher
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav ošetřovatelství
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
30307 Nursing
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/47813059:19510/17:A0000038
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
autismus, poruchy autistického spektra, dítě, komunikace, hospitalizace, komunikační techniky
Keywords in English
autism; autistic spektrum disorder; child; communication; hospitalization; communication technology
V originále
Cíl: Cílem bylo zmapovat a identifikovat potřeby rodičů a jejich dětí v oblasti komunikace během hospitalizace v nemocnici. Design: kvalitativní studie. Metodika: Výzkumný vzorek tvořily maminky šesti dětí s autismem, s více než jednou zkušeností s hospitalizací v nemocnici. Pro sběr dat byla použita technika polostandardizovaného rozhovoru. Výsledky: Na základě analýzy dat byly stanoveny tři hlavní kategorie: A) komunikace a porozumění u dětí s autismem, B) komunikace s dítětem s autismem v domácím prostředí či v kolektivním zařízení a C) komunikace s dítětem s autismem ve zdravotnickém zařízení. Závěr: Z průzkumného šetření vyplývá, že komunikaci s dětmi s autismem se v nemocnicích věnuje málo pozornosti. Zatímco ve školských zařízeních, ať už to jsou běžné základní školy s asistentem nebo speciální třídy či školy pro děti s poruchou autistického spektra (PAS), jsou běžnou součástí komunikace pomůcky k alternativní a augmentativní komunikaci (AAK), které mají k dispozici a se kterými pracují vyškolení pedagogové, ve zdravotnických zařízeních chybí zdravotníkům v oblasti komunikace s dětmi s autismem potřebné znalosti, na odděleních chybí pomůcky AAK a minimální personální obsazení nedovoluje věnovat se těmto dětem individuálně.
In English
Objective: The objective was to explore and identify the needs for parents and their children in communication during hospitalization. Design: qualitative study. Methodology: The sample of research consisted six mothers of children with autism, with more than one experience with hospitalization. As technique was used semi standardized interview. Results: Based on data analysis were determined three main categories: A) communication and understanding among children with autism, B) communication with a child with autism in the home environment or in a group, and C) communication with a child with autism in medical facilities. Conclusion: an exploratory research shows that communicating with autistic children in hospitals means a problem because of little attention. On the other way are school facilities, doesn´t matter if they are regular elementary school with an assistant, special classes or schools for children with autism spectrum disorder (ASD). They have for communication special equipment for augmentative and alternative communication (AAC), which are available. Trained teachers work with these equipment too. But in medical facilities are missing the necessary knowledge in communication with autistic children. On the special department are missing equipment AAK and due to minimum of staff is not possible to make an individual contact for these children.
Displayed: 23/11/2024 12:24