Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{30197, author = {Glabazňa, Radek}, address = {Praha}, edition = {první}, keywords = {absorb; mind; Montessori; pedagogy; sensitive periods}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-262-1393-2}, publisher = {Portál}, title = {Absorbující mysl}, year = {2018} }
TY - JOUR ID - 30197 AU - Glabazňa, Radek PY - 2018 TI - Absorbující mysl VL - Neuveden PB - Portál CY - Praha SN - 9788026213932 KW - absorb KW - mind KW - Montessori KW - pedagogy KW - sensitive periods N2 - Překlad knihy pedagožky Marie Montessori Absorbující mysl. Povrchní vykladači někdy tvrdí, že základem montessoriovského přístupu je ponechat dítěti naprostou volnost a nikterak ho neomezovat. Každý, kdy takovýto přístup na dětech vyzkoušel a je schopen objektivně hodnotit výsledky, dojde k závěru, že samotná volnost a neomezování vedou u dítěte k sobectví, k neschopnosti přizpůsobit se a později i k nerespektování pravidel lidského soužití. Svoboda a volnost však opravdu jsou ve výchovné a vzdělávací koncepci Montessori klíčovými pojmy. Jejich uplatňování ovšem musí být cílené a systematické. Rozhodujícím faktorem je rozpoznání činností přirozených, vedoucích k rozvoji osobnosti, od činností deviantních, vedoucích k destrukci nebo tyranizování okolí. Naprostá svoboda platí jen u činností přirozených. K těm je dítě nutno přivést, a to vůbec není jednoduché. Svoboda typu: „Běž si něco dělat, já mám teď práci!“ je asi stejně užitečná jako bezdůvodné šikanování dítěte. Dítě chce totiž většinou pracovat s námi anebo podle nás. Jenom proto, že je pomalé a méně zručné, mu to obvykle nechceme umožnit. Dáme mu svobodu ve sterilním prostředí, kde příležitost k přirozeným činnostem samo nedokáže najít. ER -
GLABAZŇA, Radek. \textit{Absorbující mysl}. první. Praha: Portál, 2018, 304 s. ISBN~978-80-262-1393-2.
|