B 2018

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

KNAPÍK, Jiří and Martin FRANC

Basic information

Original name

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

Name in Czech

Mezi pionýrským šátkem a mopedem. Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948–1970

Name (in English)

Between a pioneer scarf and a moped. Children, Youth and Socialism in the Czech Lands 1948–1970

Authors

KNAPÍK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin FRANC (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, 727 pp. Edice Šťastné zítřky, sv. 30, 2018

Publisher

Academia

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/18:A0000403

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-200-2890-7

Keywords (in Czech)

děti; mládež; socialismus

Keywords in English

Children; Youth; Socialism

Tags

Reviewed

Links

GA15-03538S, research and development project.
Změněno: 21/2/2022 11:21, Zuzana Bergrová

Abstract

V originále

Předmětem výzkumu jsou děti ve věku povinné školní docházky (6 až 15 let) a dospívající mládež (před dosažením plnoletosti do 18 let) v českých zemích. Časové vymezení 1948–1970 reflektuje zásadní změny ve struktuře dětských organizací v Československu a proměny školské politiky. Na rozdíl od vysokoškolského studentstva česká historiografie zcela postrádá komplexní výzkum mladší generace; kniha nahlíží na děti a mládež hlavně v těchto rámcích: mladá generace mezi rodinou a státem, mimoškolní výchova a volný čas, mediální krajina, sociální péče a ochrana dětí a mládeže, využívání motivu mládí a dětství režimem. Výzkum je ukotven v konceptu kulturních a sociálních dějin.

In English

The subject matter of this research deals with children at the age of compulsory school attendance (6 to 15 years) and teenagers (under 18) in the Czech lands. The time range of 1948-1970 represents a time of fundamental changes in the structure of children’s organisations in Czechoslovakia and changes in educational policy. Unlike for university students, Czech historiography completely lacks any comprehensive research of the younger generation; this book shows to examine children and youth mainly in the following framework: the young generation between the family and the State, extracurricular education and leisure time, media environment, social care and protection of children and youth, and use of the motif of youth and childhood by the regime. The research is anchored in the concept of cultural and social history.