SVOBODOVÁ, Dagmar. University Students’ Group Culture Formation within Role Profiles. Acta academica karviniensia. Karviná: Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2019, XIX, No 1, p. 94-105. ISSN 1212-415X. Available from: https://dx.doi.org/10.25142/aak.2019.008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name University Students’ Group Culture Formation within Role Profiles
Name in Czech Formování skupinové kultury vysokoškoláků v rolových modelech
Authors SVOBODOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Acta academica karviniensia, Karviná, Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2019, 1212-415X.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50401 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19520/19:A0000018
Organization unit School of Business Administration in Karvina
Doi http://dx.doi.org/10.25142/aak.2019.008
Keywords (in Czech) kultura; skupina; rolový probil; studenti; univerzita
Keywords in English culture; group; role profile; students; university
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Petra Skoumalová, učo 50554. Changed: 21/4/2020 10:43.
Abstract
The aim of this work is to provide a conceptualization and comparison of Belbin’s group roles for selected university students with the archetypes for their group culture. Its first chapter describes Belbin’s concept of the workgroup and the typology for Belbin’s group roles. The second chapter introduces the methodology of a case study performed using structured focus groups at Silesian University’s School of Business Administration in the 2017/2018 academic year and its empirical data specification methods. The third chapter compares and interprets the outputs of this case study that examines role profiles in the group culture models of selected university students based on their type of study program. The conclusion analyzes and confirms the usefulness of university students’ acts of self-reflection and critical thinking for the formation of specific archetypes within what previous studies have termed group culture.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je konceptualizovat a srovnat Belbinovy skupinové role vybraných vysokoškoláků s typy jejich skupinové kultury. První kapitola popisuje koncept pracovní skupiny a typologii Belbinových skupinových rolí. Druhá kapitola představuje metodologii případové studie realizované pomocí strukturovaných ohniskových skupin s vysokoškoláky SU OPF v akademickém roce 2017/2018 a způsoby specifikace empirických dat. Třetí kapitola srovnává a interpretuje výsledky případové studie o rolových profilech v modelech skupinové kultury vybraných vysokoškoláků podle formy jejich studia. Závěr diskutuje a potvrzuje užitečnost osobní reflexe a kritického myšlení vysokoškoláků ve společenském kontextu každodenní reality pro formování specifických typů zdravé skupinové kultury.
PrintDisplayed: 5/5/2024 07:21