J 2019

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

JANÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

Název česky

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

Název anglicky

USE OF MULTIAGENT MODELING TO PREDICT A MOUNT OF VISITORS OF SELECTED REGIONS IN THE CZECH REPUBLIC

Autoři

JANÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, 1804-252X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19240/19:A0000482

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Predikce návštěvnosti destinace; Multiagentní modelování; Rozhodování účastníků cestovního ruchu; Simulace rozhodování návštěvníků destinace

Klíčová slova anglicky

Forecasting amount of visitors in destinations; Multiagents modeling; Tourist decision making proces; Visitors decision-making simulation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2020 11:13, Ing. Petra Skoumalová

Anotace

V originále

Příspěvek je zaměřen na vytvoření modelu umožňujícího simulovat rozhodování účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Model vychází z předpokladu, že rozhodování účastníků cestovního ruchu je založeno na individuální motivaci a racionalitě účastníků cestovního ruchu, existenci emocí, pocitu uspokojení z realizované cesty a také vlivu sociálních sítí na rozhodování. Cílem modelu je ověřit vhodnost využití agentově založeného modelování při simulaci rozhodování účastníků cestovního ruchu, poskytnout nástroj umožňující zkoumat vztahy mezi jednotlivými prvky modelu a predikovat návštěvnost jednotlivých destinací. Model je implementován v software NetLogo a prediktivní potenciál modelu je otestován na datech návštěvnosti čtyř vybraných krajů v ČR.

Anglicky

The paper focuses on creating a model for simulating tourist decision-making process. The model is based on the assumption that decision-making in the tourism is based on the individual motivation and rationality of tourists, the existence of emotions, the feeling of satisfaction from the realized journey and also the influence of the social networks on decision making. The main goal of the model is to verify the suitability of the use of agent-based modeling in simulating tourist decision-making process, to provide a tool for exploring relationships between model elements and forecasting the amount individual visitors in the destinations. The model is implemented in NetLogo software and the predictive potential of the model is tested on the data of four selected regions in the Czech Republic.