2019
Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice
JANÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice
Název česky
Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice
Název anglicky
USE OF MULTIAGENT MODELING TO PREDICT A MOUNT OF VISITORS OF SELECTED REGIONS IN THE CZECH REPUBLIC
Autoři
JANÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, 1804-252X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50902 Social sciences, interdisciplinary
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19240/19:A0000482
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Predikce návštěvnosti destinace; Multiagentní modelování; Rozhodování účastníků cestovního ruchu; Simulace rozhodování návštěvníků destinace
Klíčová slova anglicky
Forecasting amount of visitors in destinations; Multiagents modeling; Tourist decision making proces; Visitors decision-making simulation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2020 11:13, Ing. Petra Skoumalová
V originále
Příspěvek je zaměřen na vytvoření modelu umožňujícího simulovat rozhodování účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Model vychází z předpokladu, že rozhodování účastníků cestovního ruchu je založeno na individuální motivaci a racionalitě účastníků cestovního ruchu, existenci emocí, pocitu uspokojení z realizované cesty a také vlivu sociálních sítí na rozhodování. Cílem modelu je ověřit vhodnost využití agentově založeného modelování při simulaci rozhodování účastníků cestovního ruchu, poskytnout nástroj umožňující zkoumat vztahy mezi jednotlivými prvky modelu a predikovat návštěvnost jednotlivých destinací. Model je implementován v software NetLogo a prediktivní potenciál modelu je otestován na datech návštěvnosti čtyř vybraných krajů v ČR.
Anglicky
The paper focuses on creating a model for simulating tourist decision-making process. The model is based on the assumption that decision-making in the tourism is based on the individual motivation and rationality of tourists, the existence of emotions, the feeling of satisfaction from the realized journey and also the influence of the social networks on decision making. The main goal of the model is to verify the suitability of the use of agent-based modeling in simulating tourist decision-making process, to provide a tool for exploring relationships between model elements and forecasting the amount individual visitors in the destinations. The model is implemented in NetLogo software and the predictive potential of the model is tested on the data of four selected regions in the Czech Republic.