D 2019

MAPOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH INFRASTRUKTUR PRO REGIONÁLNÍ SHLUKOVÉ ANALÝZY

BOTLÍK, Josef a Milena BOTLÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

MAPOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH INFRASTRUKTUR PRO REGIONÁLNÍ SHLUKOVÉ ANALÝZY

Název česky

MAPOVÁNÍ VIRTUÁLNÍCH INFRASTRUKTUR PRO REGIONÁLNÍ SHLUKOVÉ ANALÝZY

Název anglicky

Mapping virtual infrastructures for regional cluster analysis

Autoři

BOTLÍK, Josef (203 Česká republika, garant) a Milena BOTLÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

22th. Brno, Mezinárodní kolokvium o regionálních vědách, od s. 434 - 441, 8 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/19:A0000485

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-210-9268-6

Klíčová slova česky

infrastruktura; mode; cizinci

Klíčová slova anglicky

infrastructure; model; foreigners

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2020 17:29, Ing. Milena Botlíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem článku je prezentace výsledků modelování regionálních infrastruktur. Příspěvek vychází z výzkumů řízení vztahů se zákazníky v malých a středních podnicích. Součástí tohoto výzkumu byla identifikace vlivu cizinců s dlouhodobým pobytem na území České republiky na dodavatelsko-odběratelské vztahy, dané regionem původu cizinců. V rámci výzkumu byly zjišťovány regionální geoprostorové vztahy související s dislokací zdrojových zemí, kterých bylo identifikováno 185. Cílem analýzy byla identifikace prostorových vztahů (shluky oblastí s rostoucím, klesajícím a konstantním rozložením počtu cizinců) byla použita virtuální infrastruktura modelovaná pomocí minimálních vzdáleností. Pro identifikaci vztahů byl vytvořen model, umožňující modelování infrastruktury na různých regionálních úrovních. Vlastnosti infrastruktury byly nastavovány pomocí doplňujících parametrů. Takto modelovaná infrastruktura však vykazuje disproporce, které je nutné identifikovat a eliminovat a v tomto smyslu upravit generování infrastruktury. Pro identifikaci vlastností infrastruktury byla použita metoda komparace, explorační analýza, simulace pomocí multiagentních systémů, incidenční a precedenční matice a geostatistika. Výzkum prokázal významnost jednotlivých parametrů infrastruktury, zejména počtu minimálních hran pro jednotlivé státy.