D 2019

Strategic part of CRM architecture in small and medium-sized enterprises in the Czech Republic

CHROMČÁKOVÁ, Adéla and Halina STARZYCZNÁ

Basic information

Original name

Strategic part of CRM architecture in small and medium-sized enterprises in the Czech Republic

Name in Czech

Strategická část architektury CRM v malých a středních podnicích v České republice

Authors

CHROMČÁKOVÁ, Adéla and Halina STARZYCZNÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Karviná, Decision Making for Small and Medium-Sized Enterprises, p. 130-139, 10 pp. 2019

Publisher

Slezská univerzita v Opavě. Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19520/19:A0000053

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

ISBN

978-80-7510-339-0

UT WoS

000519107000016

Keywords (in Czech)

CRM; architektura CRM; PDCA; SMEs; strategické aktivity.

Keywords in English

CRM; CRM architekture; PDCA; SMEs; strategic activities.

Tags

Reviewed
Změněno: 7/5/2020 09:11, Miroslava Snopková

Abstract

V originále

The aim of this article is to evaluate the level of the strategic CRM part in small and medium-sized enterprises in the Moravian-Silesian region in Czech Republic. The strategic part is part of the CRM architecture. The starting point of this article is a theoretical review on the issue researched. Primary quantitative research was addressed to SMEs in the Moravian-Silesian region. Data has been divided by the size of enterprises in relative frequency. The level of strategic activities was divided according to modified PDCA method (Deming cycle). The highest level was achieved by SMEs in setting customer communication rules (78%) and strategy setting for individual loyal customers (76%). The lowest level was in the CRM strategy setting (64%). Research question and hypotheses have been identified and evaluated by a Pearson correlation coefficient. Formulated hypotheses were focused on the related enterprise size and selected strategic activities. The high correlation coefficient and the high significance correlation test confirmed a statistically significant dependence on most variables.

In Czech

Cílem článku je zhodnotit úroveň strategické části CRM v malých a středních podnicích v Moravskoslezském kraji v České republice. Strategická část je součástí architektury CRM. Výchozím bodem tohoto článku je teoretický přehled o zkoumané problematice. Primární kvantitativní výzkum byl určen malým a středním podnikům v Moravskoslezském regionu. Údaje byly rozděleny podle velikosti podniků v relativní četnosti. Úroveň strategických aktivit byla rozdělena podle modifikované metody PDCA (Demingův cyklus). Nejvyšší úrovně dosáhly malé a střední podniky při stanovování pravidel pro komunikaci se zákazníky (78%) a stanovení strategie pro jednotlivé věrné zákazníky (76%). Nejnižší úroveň se projevila v nastavení strategie CRM (64%). Výzkumná otázka a hypotézy byly identifikovány a vyhodnoceny Pearsonovým korelačním koeficientem. Formulované hypotézy byly zaměřeny na související velikost podniku a vybrané strategické činnosti. Vysoký korelační koeficient a test korelace potvrdily statisticky významnou závislost na většině proměnných.