2019
THE FACTORS OF PEDAGOGICAL INTERVENTION IN PUPILS WITH RISK MANIFESTATIONS OF SCHOOL FAILURE
ZEZULKOVÁ, EvaZákladní údaje
Originální název
THE FACTORS OF PEDAGOGICAL INTERVENTION IN PUPILS WITH RISK MANIFESTATIONS OF SCHOOL FAILURE
Název česky
Faktory pedagogické intervence u žáků s rizikovými projevy školní neúspěšnosti
Autoři
ZEZULKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ICERI 2019, 12th International Conference of Education, Research and Innovation, Seville, SPAIN, ICERI2019, 2019, 2340-1095
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/47813059:19510/19:A0000199
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
UT WoS
000530109204093
Klíčová slova česky
inkluzivní vzdělávání;podpůrná opatření; žák s rizikem školní neúspěšnosti; žák s lehkým mentálním postižením; žák s podprůměrným nadáním; žák ze sociokulturně odlišného prostředí; školní poradenské pracoviště; speciální pedagog
Klíčová slova anglicky
inclusive education; supportive measures; a pupil with the risk of school failure; a pupil with light mental disability; a pupil with a below-average talent; school counselling centre; special education teacher
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 8. 2020 12:25, doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
V originále
The submitted text is focused on aspects of pedagogical intervention in pupils with risk manifestations of schools failure in inclusive education. It briefly characterize a pupil with risk manifestation of school failure and describes the preconditions of chosen groups of pupils with an emphasis on differentiation and individualization in education. It also presents the results of research investigation aimed at mapping the most frequent difficulties related to risk of school failure in pupils at the second level of primary education. It also aims at naming the obstacles in pedagogical intervention with these pupils. Respondents to the sample of the research survey were teachers of ten primary schools who taught at second stage and showed interest in co-operation. To achieve the stated objectives, a questionnaire method was used, containing the battery of questions closed, open and questions in combination with the evaluation range. The average time to complete the questionnaire was 12 minutes. The final part of the text is focused on urgent need to anchor the position of special education teacher in the team of the school counselling centre.
Česky
Předložený text je věnován aspektům pedagogické intervence u žáků s rizikovými projevy školní neúspěšnosti v inkluzivním vzdělávání. Stručně charakterizuje žáka s rizikovými projevy školní neúspěšnosti a popisuje edukační předpoklady vybraných skupin žáků s důrazem na diferenciaci a individualizaci ve vzdělávání. Prezentuje rovněž výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zmapovat nejčastější obtíže, související s riziky školní neúspěšnosti žáků druhého stupně základních škol a pojmenovat překážky v pedagogické intervenci u těchto žáků. Respondenty výběrového souboru výzkumného šetření byli pedagogové deseti základních škol, kteří vyučují na druhém stupni a projevili zájem o spolupráci. K dosažení stanovených cílů byla použita metoda dotazníku, jehož obsahem byly baterie otázek uzavřených, otevřených a otázek v kombinaci s hodnotící škálou. Průměrný čas pro vyplnění dotazníku byl 12 minut. V závěru textu je věnována pozornost naléhavé potřebě ukotvení pozice speciálního pedagoga v týmu školního poradenského pracoviště.