J 2019

THE FACTORS OF PEDAGOGICAL INTERVENTION IN PUPILS WITH RISK MANIFESTATIONS OF SCHOOL FAILURE

ZEZULKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

THE FACTORS OF PEDAGOGICAL INTERVENTION IN PUPILS WITH RISK MANIFESTATIONS OF SCHOOL FAILURE

Name in Czech

Faktory pedagogické intervence u žáků s rizikovými projevy školní neúspěšnosti

Authors

ZEZULKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ICERI 2019, 12th International Conference of Education, Research and Innovation, Seville, SPAIN, ICERI2019, 2019, 2340-1095

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/19:A0000199

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

UT WoS

000530109204093

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání;podpůrná opatření; žák s rizikem školní neúspěšnosti; žák s lehkým mentálním postižením; žák s podprůměrným nadáním; žák ze sociokulturně odlišného prostředí; školní poradenské pracoviště; speciální pedagog

Keywords in English

inclusive education; supportive measures; a pupil with the risk of school failure; a pupil with light mental disability; a pupil with a below-average talent; school counselling centre; special education teacher

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 3/8/2020 12:25, doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.

Abstract

V originále

The submitted text is focused on aspects of pedagogical intervention in pupils with risk manifestations of schools failure in inclusive education. It briefly characterize a pupil with risk manifestation of school failure and describes the preconditions of chosen groups of pupils with an emphasis on differentiation and individualization in education. It also presents the results of research investigation aimed at mapping the most frequent difficulties related to risk of school failure in pupils at the second level of primary education. It also aims at naming the obstacles in pedagogical intervention with these pupils. Respondents to the sample of the research survey were teachers of ten primary schools who taught at second stage and showed interest in co-operation. To achieve the stated objectives, a questionnaire method was used, containing the battery of questions closed, open and questions in combination with the evaluation range. The average time to complete the questionnaire was 12 minutes. The final part of the text is focused on urgent need to anchor the position of special education teacher in the team of the school counselling centre.

In Czech

Předložený text je věnován aspektům pedagogické intervence u žáků s rizikovými projevy školní neúspěšnosti v inkluzivním vzdělávání. Stručně charakterizuje žáka s rizikovými projevy školní neúspěšnosti a popisuje edukační předpoklady vybraných skupin žáků s důrazem na diferenciaci a individualizaci ve vzdělávání. Prezentuje rovněž výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zmapovat nejčastější obtíže, související s riziky školní neúspěšnosti žáků druhého stupně základních škol a pojmenovat překážky v pedagogické intervenci u těchto žáků. Respondenty výběrového souboru výzkumného šetření byli pedagogové deseti základních škol, kteří vyučují na druhém stupni a projevili zájem o spolupráci. K dosažení stanovených cílů byla použita metoda dotazníku, jehož obsahem byly baterie otázek uzavřených, otevřených a otázek v kombinaci s hodnotící škálou. Průměrný čas pro vyplnění dotazníku byl 12 minut. V závěru textu je věnována pozornost naléhavé potřebě ukotvení pozice speciálního pedagoga v týmu školního poradenského pracoviště.