J 2019

Čeští a moravští učitelé v Chorvatsku – nezpracovaná kapitola krajanského školství

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea and Jana KOČÍ

Basic information

Original name

Čeští a moravští učitelé v Chorvatsku – nezpracovaná kapitola krajanského školství

Name (in English)

Czech and Moravian Teachers in Croatia – An Unexplored Chapter of Compatriotic Education

Authors

PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KOČÍ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Paidagogos, Olomouc, Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2019, 1213-3809

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/19:A0000223

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

Češi v Chorvatsku; krajanské školství; český jazyk; Česká republika

Keywords in English

Czechs in Croatia; compatriotic education; minority schools; Czech language; Czech Republic

Tags

Reviewed
Změněno: 18/2/2021 08:59, Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zaměřuje na opomíjené téma dějin českého školství, totiž české menšinové školství na příkladu Chorvatska, které má dnes téměř stoletou tradici. Cílem práce je reflexe minulosti a současnosti českých škol v Chorvatsku ve vazbě na jejich spolupráci s českým státem. Za využití historických metod analyzujeme prameny krajanské provenience a interpretujeme obtíže, s nimiž se krajané při zakládání i dalším vývoji českých škol museli potýkat. Zohledňujeme přitom pomoc ze strany historického českého státu, který od počátku podporoval českou výuku v Chorvatsku, a to nejen skrze učitele. Tato spolupráce je v různých podobách realizována i v současnosti, kvůli jejímu přerušení v roce 1948 trvajícímu až do poloviny šedesátých let 20. století však v daruvarském prostoru vzniklo svébytné české školství, které je úzce propojeno také s kulturním životem menšiny.

In English

The study focuses on the marginalized topic of Czech education, meaning the education of Czech minority, explained on the example of Croatia where the Czech education is almost 100 years old. The main goal of the work is to reflect the past and the present od Czech schools in Croatia, in connection of their cooperation with Czech state. While using the historic methods, we are analyzing the compatriotic sources and we interpret the difficulties compatriots had when founding and developing Czech schools. The authors describe the help of Czech state that supported Czech education in Croatia from the very beginning not only by supporting the Czech teachers. This cooperation can still be found even today in various forms, but because of its discontinuance from the year 1948 till the second half of 1960’s, a unique Czech education, closely linked with the cultural life of the minority, has emerged in Daruvar region.