C
2019
Fächerübergreifende Themen in den Lehrwerken für DaF. Beschreibung der Vorbereitungsphase einer bevorstehenden Analyse.
BROŽOVIČOVÁ, Barbora
Basic information
Original name
Fächerübergreifende Themen in den Lehrwerken für DaF. Beschreibung der Vorbereitungsphase einer bevorstehenden Analyse.
Name in Czech
Průřezová témata v učebnicích němčiny jako cizího jazyka. Popis přípravné fáze následné analýzy.
Name (in English)
Cross-Curricular Topics in German Language Textbooks. Description of the preparatory phase of subsequent analysis.
Authors
BROŽOVIČOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Opava, Text Analysis and Interpretation/ Textanalyse und -Interpretation, p. 155-173, 19 pp. 2019
Publisher
Slezská univerzita v Opavě
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19240/19:A0000508
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
učebnice němčiny; průřezová témata; analýza
Keywords in English
German Language Textbooks; Cross-Curricular Topics; analysis
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Auf dem Hintergrund der veränderten Bildungssituation und curricularen Politik in der Tschechischen Republik, die in diesem Kapitel kurz skizziert wird, wird in der Forschung das Potenzial der Lehrwerke im Bereich der fächerübergreifenden Themen untersucht. Es wird der Frage nachgegangen, inwiefern sich das Lehrwerk in Bezug auf die Problematik der fächerübergreifenden Themen im Unterricht Deutsch als Fremdsprache (DaF) einsetzen lässt. Das Kapitel setzt sich zum Ziel, das methodische Verfahren der Forschung im Hinblick auf die Bildungspolitik in der Tschechischen Republik zu beschreiben.
In Czech
Kapitola se zabývá výzkumem potenciálu německých jazykových učebnic na pozadí současné kurikulární politiky ČR. V popředí stojí otázka, do jaké míry je možné nasadit do výuky učebnici němčiny jako cizího jazyka ve vztahu k problematice průřezových témat. Cílem této kapitoly je popsat metodický postup plánovaného výzkumu se zřetelem na současný stav vzdělávacího systému ČR.
In English
This chapter deals with research of the potential of German language textbooks on the background of the current curriculum of the Czech Republic. The question is if (and to what extent) is it possible to introduce a German language textbook into the teaching of foreign language in relation to the cross-curricular topics. The goal of this chapter is to describe the methodological steps of a planned research with relation to the current state of Czech Republic's education system.
Displayed: 14/11/2024 02:03