MEIXNEROVÁ, Lucie, Šárka ZAPLETALOVÁ and Zuzana STEFANOVOVÁ. Mezinárodní podnikání. Vybrané strategické, manažerské a ekonomické aspekty. (International Entrepreneurship. Selected Strategic, Managerial and Economic Aspects.). Praha: C.H. Beck, 2017, 224 pp. ISBN 978-80-7400-654-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mezinárodní podnikání. Vybrané strategické, manažerské a ekonomické aspekty.
Name in Czech Mezinárodní podnikání. Vybrané strategické, manažerské a ekonomické aspekty.
Name (in English) International Entrepreneurship. Selected Strategic, Managerial and Economic Aspects.
Authors MEIXNEROVÁ, Lucie (203 Czech Republic), Šárka ZAPLETALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana STEFANOVOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Praha, 224 pp. 2017.
Publisher C.H. Beck
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50204 Business and management
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/47813059:19520/17:00010911
Organization unit School of Business Administration in Karvina
ISBN 978-80-7400-654-8
Keywords in English international entrepreneurship; strategic aspects; managerial aspects; economic aspects.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 7/2/2020 10:57.
Abstract
České podnikatelské subjekty byly již od první republiky pověstné svoji vysokou angažovaností na zahraničních trzích. Tento trend nadále pokračuje a navíc se v posledních letech značně zintenzivňuje. Výrazné změny v globálním podnikatelském prostředí posledních desetiletí způsobují, že mnoho podniků hledá nové strategické možnosti k posílení svého tržního podílu a zvýšení své výkonnosti. A právě v souvislosti se změnami v globálním podnikatelském prostředí se začíná od konce minulého století používat pojem mezinárodní podnikání. Do povědomí v České republice tento pojem proniká až ve dvacátém prvním století a to v souvislosti s širším zapojením českých podnikatelských subjektů do mezinárodních podnikatelského dění. Mezinárodní podnikání v sobě spojuje část strategickou, část podnikatelskou a část manažerskou. Mezinárodní podnikání je úzce spojeno s procesem internacionalizace podnikatelských aktivit a s mezinárodními strategiemi. Předkládaná publikace se zabývá problematikou mezinárodního podnikání ze tří vybraných pohledů, z pohledu strategického, z pohledu manažerského a z pohledu finančního. Pohled strategický ukazuje proces a systém tvorby mezinárodní strategie umožňující naplnění stanovených strategických cílů. Pohled manažerský představuje praktickou aplikaci stanovené mezinárodní strategie, která je prezentována základními rozhodnutími v procesu internacionalizace podnikatelských aktivit a modelů internacionalizace podniků. A pohled finanční ukazuje finanční a účetní souvislosti podniků spojené s realizací mezinárodních podnikatelských aktivit. Na mezinárodní podnikání je pohlíženo nejen z pohledu obecné teoretické terminologie, ale také z pohledu praktické realizace vybraných českých podniků. V celé publikaci jsou prezentovány výsledky výzkumu, který byl zaměřen na mezinárodní podnikání českých podniků. Prezentované výsledky výzkumu ilustrují praktickou realizaci mezinárodních aktivit českých podniků a ukazují možnosti pro jiné podniky.
Abstract (in English)
Since the First Republic, Czech businesses have been famous for their great commitment to foreign markets. This trend has been continued and moreover greatly intensified in recent years. Substantial changes in the global business environment of recent decades mean that many businesses are looking for new strategic options to strengthen their market share and improve their performance. Since the end of the last century, in connection with changes in the global business environment, the concept of international business began to be used. In the twenty first century this notion has permeated into the awareness of people in the Czech Republic and in the wider context by the involvement of Czech enterprises in international business events. International business combines the strategic, business and management parts. International business is closely connected with the process of the internationalization of business activities and with international strategies. This publication deals with the issue of international business from three selected perspectives, from a strategic viewpoint, in terms of management and the financial aspect. The strategic view shows a process and system for creating international strategies for the fulfillment of the strategic objectives. The management view constitutes the practical application of the set international strategy, which is presented to the essential decisions in the process of internationalization of business activities and models for the internationalization of enterprises. The financial view shows the financial and accounting context of enterprises associated with the implementation of international business. The international business is seen both in terms of general theoretical terminology and in terms of the practical implementation at selected Czech companies. The whole publication presents the results of the research, which was focused on the international business of Czech companies. The presented research results illustra
PrintDisplayed: 28/4/2024 16:33