J 2019

Des Kaisers grauer Rock. Zur Herausstellung des Deutschtums Kaiser Rudolfs in Franz Grillparzers Trauerspiel 'König Ottokars Glück und Ende'

URBANEC, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Des Kaisers grauer Rock. Zur Herausstellung des Deutschtums Kaiser Rudolfs in Franz Grillparzers Trauerspiel 'König Ottokars Glück und Ende'

Název anglicky

The Emperor´s grey coat: On the depiction of the Emperor Rudolf´s Germaness in Franz Grillparzer´s tragedy 'König Ottokars Glück und Ende'

Autoři

URBANEC, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia Germanistica. Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2019, 1803-408X

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19240/19:A0000521

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

Franz Grillparzer; König Ottokars Glüzck und Ende; německý nacionalismus

Klíčová slova anglicky

Franz Grillparzer; König Ottokars Glück und Ende; German nationalism

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2020 08:23, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.

Anotace

V originále

Der österreichische Dichter Franz Grillparzer wird in der Fachliteratur oft als Gegner des Nationalismus präsentiert. Grillparzer war in der Tat Gegner von national motivierten separatistischen Tendenzen, in denen er eine Gefahr für das Bestehen der übernationalen Habsburger Monarchie sah. In seinem Trauerspiel ‚König Ottokars Glück und Ende‘ machen sich aber Elemente der frühen Habsburger Ideologie erkennbar, die zusammen mit dem österreichischen Kaisertum in der national empfindlichen Zeit der Napoleonischen Kriege entstanden ist und die – zumindest anfangs – von dem romantischen Nationalismus beseelt war. Als Träger dieser Ideologie tritt bei Grillparzer Rudolf von Habsburg auf, der in Übereinstimmung mit dem romantischen Nationalismus als Verkörperung Deutschlands dargestellt ist. Rudolfs zur Schau gestelltes Deutschtum, das einer der Gründe für Grillparzers Probleme mit der Metternichschen Zensur gewesen sein dürfte, kommt aber nicht nur in den Prunkreden des Kaisers, sondern auch in dessen Kostüm zum Ausdruck. Der graue Rock, der Rudolfs Kennzeichen ist, dürfte eine Anspielung auf die sog. Altdeutsche Tracht sein, die nach dem Ende der Napoleonischen Kriege zum Symbol der deutschnationalen Studenten, der sog. Burschenschafter, geworden ist.

Česky

Rakouský básník Franz Grillparzer je odbornou literaturou často prezentován jako odpůrce nacionalismu. Grillparzer byl skutečně odpůrcem nacionálně motivovaných separatistických tendencí, ve kterých spatřoval nebezpečí pro existenci nadnárodní Habsburské monarchie. V jeho tragédii ‚König Ottokars Glück und Ende‘ jsou však dobře patrné prvky rané habsburské ideologie, která se zrodila společně s Rakouským císařstvím v nacionálně vypjaté době Napoleonských válek a která byla – alespoň zpočátku – prodchnuta německým romantickým nacionalismem. Nositelem této ideologie je u Grillparzera postava Rudolfa Habsburského, který je zcela v duchu romantického nacionalismu vykreslen jako ztělesnění Německa. Rudolfovo vypjaté němectví, které bylo zřejmě jedním z důvodů Grillparzerových problémů s metternichovskou cenzurou, se přitom projevuje nejen v jeho ústním projevu, ale také v jeho oděvu. Šedý kabát, který je Rudolfovým poznávacím znamením, je totiž možnou narážkou na tzv. staroněmecký kroj (Altdeutsche Tracht), který se po Napoleonských válkách stal symbolem nacionálně smýšlejících německých studentů, tzv. buršáků (Burschenschafter).