2019
Des Kaisers grauer Rock. Zur Herausstellung des Deutschtums Kaiser Rudolfs in Franz Grillparzers Trauerspiel 'König Ottokars Glück und Ende'
URBANEC, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Des Kaisers grauer Rock. Zur Herausstellung des Deutschtums Kaiser Rudolfs in Franz Grillparzers Trauerspiel 'König Ottokars Glück und Ende'
Název anglicky
The Emperor´s grey coat: On the depiction of the Emperor Rudolf´s Germaness in Franz Grillparzer´s tragedy 'König Ottokars Glück und Ende'
Autoři
URBANEC, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia Germanistica. Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2019, 1803-408X
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/47813059:19240/19:A0000521
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Franz Grillparzer; König Ottokars Glüzck und Ende; německý nacionalismus
Klíčová slova anglicky
Franz Grillparzer; König Ottokars Glück und Ende; German nationalism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 4. 2020 08:23, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.
V originále
Der österreichische Dichter Franz Grillparzer wird in der Fachliteratur oft als Gegner des Nationalismus präsentiert. Grillparzer war in der Tat Gegner von national motivierten separatistischen Tendenzen, in denen er eine Gefahr für das Bestehen der übernationalen Habsburger Monarchie sah. In seinem Trauerspiel ‚König Ottokars Glück und Ende‘ machen sich aber Elemente der frühen Habsburger Ideologie erkennbar, die zusammen mit dem österreichischen Kaisertum in der national empfindlichen Zeit der Napoleonischen Kriege entstanden ist und die – zumindest anfangs – von dem romantischen Nationalismus beseelt war. Als Träger dieser Ideologie tritt bei Grillparzer Rudolf von Habsburg auf, der in Übereinstimmung mit dem romantischen Nationalismus als Verkörperung Deutschlands dargestellt ist. Rudolfs zur Schau gestelltes Deutschtum, das einer der Gründe für Grillparzers Probleme mit der Metternichschen Zensur gewesen sein dürfte, kommt aber nicht nur in den Prunkreden des Kaisers, sondern auch in dessen Kostüm zum Ausdruck. Der graue Rock, der Rudolfs Kennzeichen ist, dürfte eine Anspielung auf die sog. Altdeutsche Tracht sein, die nach dem Ende der Napoleonischen Kriege zum Symbol der deutschnationalen Studenten, der sog. Burschenschafter, geworden ist.
Česky
Rakouský básník Franz Grillparzer je odbornou literaturou často prezentován jako odpůrce nacionalismu. Grillparzer byl skutečně odpůrcem nacionálně motivovaných separatistických tendencí, ve kterých spatřoval nebezpečí pro existenci nadnárodní Habsburské monarchie. V jeho tragédii ‚König Ottokars Glück und Ende‘ jsou však dobře patrné prvky rané habsburské ideologie, která se zrodila společně s Rakouským císařstvím v nacionálně vypjaté době Napoleonských válek a která byla – alespoň zpočátku – prodchnuta německým romantickým nacionalismem. Nositelem této ideologie je u Grillparzera postava Rudolfa Habsburského, který je zcela v duchu romantického nacionalismu vykreslen jako ztělesnění Německa. Rudolfovo vypjaté němectví, které bylo zřejmě jedním z důvodů Grillparzerových problémů s metternichovskou cenzurou, se přitom projevuje nejen v jeho ústním projevu, ale také v jeho oděvu. Šedý kabát, který je Rudolfovým poznávacím znamením, je totiž možnou narážkou na tzv. staroněmecký kroj (Altdeutsche Tracht), který se po Napoleonských válkách stal symbolem nacionálně smýšlejících německých studentů, tzv. buršáků (Burschenschafter).
Anglicky
The Austrian poet Franz Grillparzer is often presented in scholarly literature as an opponent of nationalism. Indeed, Grillparzer did oppose nationally motivated separatist tendencies, which he viewed as a threat to the existence of the supranational Habsburg Monarchy. However, his tragedy 'König Ottokars Glück und Ende' includes clear examples of the early Habsburg ideology which emerged along with the Austrian Empire during the Napoleonic Wars (a time of nationalist tensions) and which - at least initially - was imbued with a form of German Romantic nationalism. This ideology is displayed ny the charakcter of Rudolf von Habsburg, who - in the spirit of Romantick nationalism - is depicted as the embodiment of Germany. Rudolf´s fervent Germannes - which appears to have been one of the reasons behind Grillparzer´s problems with censorship under the Metternich regime - is not only evident in the charakcter´s word, but also in the clothes he wears. The grey coat that is one of Rudolf´s most distinctive features may be a reference to what was known as an 'Old German folk costume' ('Altdeutsche Tracht'); after the Napoleonic Wars, this garment became a symbol used by the German nationalist student movement know as the 'Burschenschaftler'.