J 2019

The Loneliness of the Teacher in Digital Environment: Changing Education in Contemporary School

PRÁGER, Libor and Václav ŘEŘICHA

Basic information

Original name

The Loneliness of the Teacher in Digital Environment: Changing Education in Contemporary School

Name in Czech

Osamělost učitele v digitálním prostředí: Jak se mění vzdělávání v současné škole

Authors

PRÁGER, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav ŘEŘICHA (203 Czech Republic)

Edition

Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, 2019, 2336-3347

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19240/19:A0000570

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

Osamělost; učitel; digitální prostředí; změna; vzdělávání; škola

Keywords in English

Loneliness; teacher; digital environment; change; education; school

Tags

Reviewed
Změněno: 22/4/2020 18:07, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.

Abstract

V originále

The recent transition from the literacy environment based on alphabetic technology to the digital environment is viewed with emotions by the generation used to linear printed text. In education, textbooks and conventional curriculum have become outdated. The digital environment has made traditional classrooms controlled by a teacher obsolete. The attitude of some educators unwilling to accept the fact of the transition – who still treat the Internet as a kind of circulating library – makes them offer a futile defence of traditional linear-text format against hypertext. Teachers complain that students prefer feelings to thoughts and the literacy ideal of Homo universal has been replaced by Snapchat dysmorphia. Soon bearable technology and virtual reality will replace the physical classroom and the literacy teacher’s environment, as well as the now ubiquitous screens. The web and social media have become the monopoly of a few large industrial companies developing profit-generating algorithms. This article deals with the recent numerous books on the effects of the digital environment, ranging from apocalyptic visions to resigned acceptance. However, their authors are respected experts in social media, artificial intelligence and digital technologies and considering their views on education in the digital environment seems worthwhile.

In Czech

Současný přechod z prostředí gramotnosti, které je založené na technologii abecedy, k prostředí digitálnímu je pro generace zvyklé na lineární tištěné texty citlivé téma. Školní učebnice a konvenční učební osnovy jsou zastaralé. Digitální prostředí odsunulo tradiční školní třídu ovládanou učitelem do historie. Postoj některých pedagogů, kteří nechtějí přijmout realitu této změny a stále považují internet za jakousi pojízdnou knihovnu, je nutí k marné obraně tradičního formátu lineárního textu proti hypertextu. Učitelé si stěžují, že studenti upřednostňují pocity před myšlenkami a že ideál Homo universal byl nahrazen snapchatovou dysmorfií. Školní třída, všudypřítomné obrazovky a prostředí tradiční gramotnosti budou brzy nahrazeny přenosnými technologiemi a virtuální realitou. Web a sociální média se staly monopolem několika velkých průmyslových společností vyvíjejících algoritmy vytvářející zisk. Tento článek se zabývá současnými četnými knihami o dopadech digitálního prostředí, od apokalyptických vizí po jejich rezignované přijetí. Zmínění autoři jsou uznávanými odborníky v oblasti sociálních médií, umělé inteligence a digitálních technologií a poznat jejich názory na vzdělávání v digitální prostředí může být užitečné.