STOKLASA, Michal a Eva PITRUNOVÁ. Understanding Regional Product Characteristics and Consumers Purchasing them in the Czech Republic. ACTA UNIVERSITATIS AGRICULTURAE ET SILVICULTURAE MENDELIANAE BRUNENSIS. 2020, roč. 68, č. 1, s. 243-253. ISSN 2464-8310. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/actaun202068010243.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Understanding Regional Product Characteristics and Consumers Purchasing them in the Czech Republic
Autoři STOKLASA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva PITRUNOVÁ (203 Česká republika).
Vydání ACTA UNIVERSITATIS AGRICULTURAE ET SILVICULTURAE MENDELIANAE BRUNENSIS, 2020, 2464-8310.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW odkaz na článek
Kód RIV RIV/47813059:19520/20:A0000141
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Doi http://dx.doi.org/10.11118/actaun202068010243
Klíčová slova česky regionální značky; regionální produkt; Kruskal-Wallisův test; nákupní chování
Klíčová slova anglicky regional brand; regional product; regional product characteristics; purchasing behaviour; regional product availability; Kruskal-Wallis test; Czech Republic
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Michal Stoklasa, Ph.D., učo 20807. Změněno: 1. 9. 2020 13:25.
Anotace
This article deals with regional products in the Czech Republic. The goal is to examine the regional product characteristics, purchasing behavior when buying said products and basic segmentation criteria of their consumers. After an analysis of WoS and Scopus articles focusing on regional brands, we have concluded that areas explaining how consumers understand regional products (their characteristics), purchasing behavior and basic segmentation criteria are under-researched. Thus we have planned our research to tackle these areas. Our sample consists of 1050 respondents from the Czech Republic, gathered through questionnaire by professional agency Ipsos. We use Chi-Square test to test data, Kolmogorov-Smirnov test to test data distribution, Kruskal-Wallis test to test dependencies, and post-hoc pairwise comparison to test groups. Main results include: consumers assign different importance to regional product characteristics than regional brands communicate; most positive toward regional brands are age groups 36–45 and 26–35, university education, from Moravia or Silesia, least positive are youngest and oldest age group, with secondary education. We propose regional brands to utilize this knowledge when designing their communication.
VytisknoutZobrazeno: 26. 7. 2024 00:27