KUBALOVÁ, Radka. Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect. Ekonomika a spoločnosť. Banská Bystrica (SK), 2020, roč. 21, č. 1, s. 25-33. ISSN 1335-7069.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect
Název česky Vliv demografických faktorů pohlaví a věku na efekt návnady
Autoři KUBALOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Ekonomika a spoločnosť, Banská Bystrica (SK), 2020, 1335-7069.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/47813059:19520/20:A0000142
Organizační jednotka Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Klíčová slova česky Rozhodování spotřebitele, efekt asymetricky dominovaných alternativ, kontextové efekty, volba
Klíčová slova anglicky Consumer decision making; Effect of asymmetrically dominated alternatives; Context effects; Choice
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Radka Kubalová, Ph.D., učo 39302. Změněno: 6. 5. 2021 21:14.
Anotace
When faced with the choice problem involving two products each superior in a different dimension, an addition of an asymmetrically dominated alternative into the choice set might shift the consumer’s preferences towards the dominant alternative. In this paper, the possible impact of gender and age as demographic factors on the decoy effect is explored and discussed. The research question is whether there might be any significant differences in the strength of decoy effect on choices of Czech consumers according to these factors. The analyzed data were obtained in an experiment with 260 participants where the presence of the decoy effect has been confirmed for two product categories washing machines and gym seasonal tickets. The effect sizes for consumers groups based on the demographic factors are tested by Chi-squared test. This study and its findings broaden the theory of consumer decision making about decoy effects.
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 18:23