2020
Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect
KUBALOVÁ, RadkaZákladní údaje
Originální název
Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect
Název česky
Vliv demografických faktorů pohlaví a věku na efekt návnady
Autoři
KUBALOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Ekonomika a spoločnosť, Banská Bystrica (SK), 2020, 1335-7069
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19520/20:A0000142
Organizační jednotka
Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Klíčová slova česky
Rozhodování spotřebitele, efekt asymetricky dominovaných alternativ, kontextové efekty, volba
Klíčová slova anglicky
Consumer decision making; Effect of asymmetrically dominated alternatives; Context effects; Choice
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 5. 2021 21:14, Ing. Radka Kubalová, Ph.D.
Anotace
V originále
When faced with the choice problem involving two products each superior in a different dimension, an addition of an asymmetrically dominated alternative into the choice set might shift the consumer’s preferences towards the dominant alternative. In this paper, the possible impact of gender and age as demographic factors on the decoy effect is explored and discussed. The research question is whether there might be any significant differences in the strength of decoy effect on choices of Czech consumers according to these factors. The analyzed data were obtained in an experiment with 260 participants where the presence of the decoy effect has been confirmed for two product categories washing machines and gym seasonal tickets. The effect sizes for consumers groups based on the demographic factors are tested by Chi-squared test. This study and its findings broaden the theory of consumer decision making about decoy effects.