J 2020

Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect

KUBALOVÁ, Radka

Základní údaje

Originální název

Impact of Demographic Factors Gender and Age on the Decoy Effect

Název česky

Vliv demografických faktorů pohlaví a věku na efekt návnady

Autoři

KUBALOVÁ, Radka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ekonomika a spoločnosť, Banská Bystrica (SK), 2020, 1335-7069

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19520/20:A0000142

Organizační jednotka

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné

Klíčová slova česky

Rozhodování spotřebitele, efekt asymetricky dominovaných alternativ, kontextové efekty, volba

Klíčová slova anglicky

Consumer decision making; Effect of asymmetrically dominated alternatives; Context effects; Choice

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 5. 2021 21:14, Ing. Radka Kubalová, Ph.D.

Anotace

V originále

When faced with the choice problem involving two products each superior in a different dimension, an addition of an asymmetrically dominated alternative into the choice set might shift the consumer’s preferences towards the dominant alternative. In this paper, the possible impact of gender and age as demographic factors on the decoy effect is explored and discussed. The research question is whether there might be any significant differences in the strength of decoy effect on choices of Czech consumers according to these factors. The analyzed data were obtained in an experiment with 260 participants where the presence of the decoy effect has been confirmed for two product categories washing machines and gym seasonal tickets. The effect sizes for consumers groups based on the demographic factors are tested by Chi-squared test. This study and its findings broaden the theory of consumer decision making about decoy effects.