Detailed Information on Publication Record
2020
Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje
KOCOURKOVÁ, Vladimíra and Kamil JANIŠBasic information
Original name
Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje
Name in Czech
Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje
Name (in English)
Media literacy of preschool children and its perception by kindergarten teachers in the Moravian-Silesian region
Authors
KOCOURKOVÁ, Vladimíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kamil JANIŠ (203 Czech Republic)
Edition
Paidagogos, Olomouc, Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2020, 1213-3809
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/47813059:19510/20:A0000262
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
média; mediální gramotnost; mediální kompetence; předškolní výchova; mateřská škola; primární prevence rizikového chování
Keywords in English
media; media literacy; media competence; preschool education; kindergarten; primary prevention of risky behavior
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2021 22:03, PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zaměřuje na oblast mediální gramotnosti dětí předškolního věku, konkrétně na oblast její podpory a rozvíjení. Na dané téma se dívá z pohledu jeho významnosti a potřebnosti. Příspěvek upřesňuje chápání vybraných klíčových pojmů a vztahů mezi nimi. Prezentuje představu o klíčových kompetencích dětí předškolního věku v této oblasti. Uvádí dílčí výsledky výzkumu zaměřené na vnímání tohoto tématu pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje.
In English
This paper is focused on the area of media literacy of preschool children, specifically on the area of its support and development. The paper looks at the topic in terms of its importance and necessity. The paper clarifies the understanding of selected key terms and relationships between them. It presents an idea of the key competences of preschool children in this area. It presents partial results of research focused on the perception of this topic by kindergarten teachers of the Moravian-Silesian Region.