J 2020

Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje

KOCOURKOVÁ, Vladimíra and Kamil JANIŠ

Basic information

Original name

Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje

Name in Czech

Mediální gramotnost dětí předškolního věku a její vnímání pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje

Name (in English)

Media literacy of preschool children and its perception by kindergarten teachers in the Moravian-Silesian region

Authors

KOCOURKOVÁ, Vladimíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kamil JANIŠ (203 Czech Republic)

Edition

Paidagogos, Olomouc, Paidagogos - spolek pro filosofii, teorii a praxi výchovy a vzdělávání, 2020, 1213-3809

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19510/20:A0000262

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

média; mediální gramotnost; mediální kompetence; předškolní výchova; mateřská škola; primární prevence rizikového chování

Keywords in English

media; media literacy; media competence; preschool education; kindergarten; primary prevention of risky behavior

Tags

Reviewed
Změněno: 31/3/2021 22:03, PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na oblast mediální gramotnosti dětí předškolního věku, konkrétně na oblast její podpory a rozvíjení. Na dané téma se dívá z pohledu jeho významnosti a potřebnosti. Příspěvek upřesňuje chápání vybraných klíčových pojmů a vztahů mezi nimi. Prezentuje představu o klíčových kompetencích dětí předškolního věku v této oblasti. Uvádí dílčí výsledky výzkumu zaměřené na vnímání tohoto tématu pedagogy mateřských škol Moravskoslezského kraje.

In English

This paper is focused on the area of media literacy of preschool children, specifically on the area of its support and development. The paper looks at the topic in terms of its importance and necessity. The paper clarifies the understanding of selected key terms and relationships between them. It presents an idea of the key competences of preschool children in this area. It presents partial results of research focused on the perception of this topic by kindergarten teachers of the Moravian-Silesian Region.