Detailed Information on Publication Record
2020
In jedem vollen Glase Wein… Emotionen und persuasive Mittel in der Sprache über den Wein und um den Wein herum.
RYKALOVÁ, GabrielaBasic information
Original name
In jedem vollen Glase Wein… Emotionen und persuasive Mittel in der Sprache über den Wein und um den Wein herum.
Name in Czech
V každé plné sklenici vína… Emoce a prsvasivní prostředky jazyka o víně
Name (in English)
In every full glass of wine ... emotions and persuasive means in the language about and around the wine.
Authors
RYKALOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2020, 2084-3062
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60202 Specific languages
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19240/20:A0000697
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
emoce; jazyk znalců vína; odborná oblast; styl
Keywords in English
Emotion; Language of wine; Language of wine connoisseurs; Professional field; Style
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/4/2021 07:29, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Emotionen werden mittels Sprache, Gestik, Mimik, Bild, Kombinationen von Farben, und Musik ausgedrückt. Emotionale Bedeutungsaspekte finden wir sowohl unter grammatischen als auch unter lexikalischen Stilelementen, sie sind sehr oft in sprachlichen Bildern präsent. Im Beitrag soll gezeigt werden, wie emotiv sich Weinkenner, Degustatoren und Weinhändler zum Thema Wein äußern und welche sprachlichen Mittel bei Weinbeschreibungen verwendet werden um die Sinnesempfindungen durch Wörter ausdrücken zu können und/oder den Käufer von der Qualität dieses Getränks zu überzeugen.
In Czech
Emoce jsou vyjadřovány prostřednictvím jazyka, gest, výrazů obličeje, obrázků, kombinací barev a hudby. Emocionální významové aspekty lze nalézt v gramatických i lexikálních stylových prvcích; jsou velmi často přítomny v jazykových obrazech. Cílem článku je ukázat, jak emocionálně se znalci vína, degustátoři a obchodníci s vínem vyjadřují k tématu vína a jaké jazykové prostředky se používají v popisech vína k vyjádření vjemů slovy nebo k přesvědčení kupujícího o kvalitě tohoto nápoje.
In English
Emotions are expressed through language, gestures, facial expressions, pictures, color combinations and music. Emotional aspects of meaning can be found in grammatical and lexical stylistic elements; they are very often present in language images. The aim of the article is to show how emotionally, wine connoisseurs, tasters and wine merchants express themselves on the topic of wine and what language means are used in wine descriptions to express perceptions in words or to convince the buyer of the quality of this drink.