k
2020
Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila
CINDLEROVÁ, Jana
Basic information
Original name
Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila
Name in Czech
Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila
Name (in English)
Hippodamia: The Act of Creativity by Karel Hugo Hilar and Otakar Ostrčil
Edition
Mezinárodní muzikologická konference Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele. Olomouc, 21.–23. září 2020. 2020
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/47813059:19240/20:A0000701
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogie; Hippodamie; inscenace; Námluvy Pelopovy; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; Národní divadlo Praha; kritika
Keywords in English
Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogy; Hippodamia; staging; The Courtship of Pelops; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; National theatre Prague; critics
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Tématem příspěvku je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888–1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie – obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení.
In English
The theme of the study is a scenic interpretation of the unique music-dramatic trilogy Hippodamie (1888–1891) that was placed on the repertoire of the Prague National Theatre in the 1920s. It was presented by Karel Hugo Hilar, the head of the drama ensemble. He himself also directed the first part of the trilogy, The Courtship of Pelops (premiere in 1923): the artist with expressionist roots, now slowly turning to civilism, predetermined basic poetic framework, resp. genre-style solution, of both the other parts (The Reconciliation of Tantalus and The Death of Hippodamie, both directed by Vojta Novák and premiered in 1925).
Displayed: 9/11/2024 07:52