k 2020

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

CINDLEROVÁ, Jana

Basic information

Original name

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

Name in Czech

Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila

Name (in English)

Hippodamia: The Act of Creativity by Karel Hugo Hilar and Otakar Ostrčil

Authors

CINDLEROVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Mezinárodní muzikologická konference Zdeněk Fibich: profesní podoby skladatele. Olomouc, 21.–23. září 2020. 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19240/20:A0000701

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogie; Hippodamie; inscenace; Námluvy Pelopovy; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; Národní divadlo Praha; kritika

Keywords in English

Zdeněk Fibich; Jaroslav Vrchlický; melodrama; trilogy; Hippodamia; staging; The Courtship of Pelops; Karel Hugo Hilar; Otakar Ostrčil; Vlastislav Hofman; Otakar Hostinský; Jarmila Kronbauerová; National theatre Prague; critics

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/1/2021 00:47, Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Tématem příspěvku je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888–1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie – obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení.

In English

The theme of the study is a scenic interpretation of the unique music-dramatic trilogy Hippodamie (1888–1891) that was placed on the repertoire of the Prague National Theatre in the 1920s. It was presented by Karel Hugo Hilar, the head of the drama ensemble. He himself also directed the first part of the trilogy, The Courtship of Pelops (premiere in 1923): the artist with expressionist roots, now slowly turning to civilism, predetermined basic poetic framework, resp. genre-style solution, of both the other parts (The Reconciliation of Tantalus and The Death of Hippodamie, both directed by Vojta Novák and premiered in 1925).