B 2020

Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu

DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN

Basic information

Original name

Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu

Name in Czech

Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu

Name (in English)

Approaches and Strategies in the Education of Pupils with Specific Learning Disabilities in Mainstream Primary Schools

Authors

DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN

Edition

1. vyd. Opava, 106 pp. 2020

Publisher

Slezská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-7510-423-6

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; žák se specifickými poruchami učení; klasifikace specifických poruch učení; pedagogové; podpůrná opatření; přístupy a strategie ve vzdělávání; participující školské subjekty; vzdělávací proces

Keywords in English

inclusive education; pupil with specific learning disabilities; classification of specific learning disabilities; teachers; supportive measures; approaches and strategies in education; participating school subjects; educational process

Tags

Reviewed
Změněno: 22/1/2024 21:57, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Abstract

V originále

Předkládaná monografie se zabývá zjištěním a analýzou přístupů využívaných při edukaci žáků se specifickými poruchami učení v inkluzivním prostředí základních škol. Teoretická část se zaměřuje na žáky se specifickými poruchami učení v inkluzivní škole. Empirická část formuluje výzkumný problém, výzkumné cíle a použitou metodiku výzkumného šetření. Ve výzkumu jsou analyzovány data z dotazníků vlastní konstrukce, které jsou zpracovány pomocí tabulek. Závěrečné subkapitoly obsahují vyhodnocení stanovených hypotéz, závěry výzkumného šetření a doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi.

In English

The presented monography deals with the identification and analysis of approaches used in the education of pupils with specific learning disabilities in the inclusive environment of primary schools. The theoretical part focuses on pupils with specific learning disabilities in an inclusive school. The empirical part formulates the research problem, research goals and the used methodology of the research survey. The research analyses data from self-designed questionnaires, which are processed using tables. The final subchapters contain an evaluation of the established hypotheses, the conclusions of the research survey and recommendations for special pedagogical theory and practice.