k 2020

Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle

BERGMANNOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle

Name in Czech

Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle

Name (in English)

Dramaturgical tendencies in contemporary Czech regional theater

Authors

BERGMANNOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Proměny dramaturgie 4 : Dramaturgie v off-line a on-line prostoru, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19240/20:A0000723

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-7510-445-8

Keywords (in Czech)

Divadelní dramaturgie; regionální divadlo; činohra; Horácké divadlo Jihlava; Moravské divadlo Olomouc

Keywords in English

Dramaturgy; regional theater; drama; Highland (Horácké) Theatre in Jihlava; Moravian Theatre Olomouc

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2021 23:20, Mgr. Pavla Bergmannová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jakými směry se v současnosti může ubírat dramaturgie českých regionálních činoherních scén: zda stále platí dlouhodobě vžitá teze, že divadlo tzv. „na oblasti“ nabízí konzervativní repertoár relativně krotké, nevýbojné a bezpečné dramaturgie, která uspokojí široké spektrum diváků, nebo zda existují soubory, které se tyto tendence snaží narušovat. Autorka toto dokazuje zejména na příkladu srovnání Horáckého divadla Jihlava a Moravského divadla Olomouc.

In English

The aim of the paper is to find an answer to the question of what directions the dramaturgy of Czech regional drama scenes can take in the present: whether the long-standing thesis that the so-called "in the area" theater still offers a conservative repertoire of relatively tame, unobtrusive and safe dramaturgy that will satisfy a wide range of spectators, or whether there are ensembles that try to disrupt these tendencies. The author proves this especially on the example of a comparison of the Highland (Horácké) Theatre in Jihlava and the Moravian Theatre in Olomouc.