Detailed Information on Publication Record
2020
Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle
BERGMANNOVÁ, PavlaBasic information
Original name
Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle
Name in Czech
Dramaturgické tendence v současném českém regionálním divadle
Name (in English)
Dramaturgical tendencies in contemporary Czech regional theater
Authors
BERGMANNOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Proměny dramaturgie 4 : Dramaturgie v off-line a on-line prostoru, 2020
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/47813059:19240/20:A0000723
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-7510-445-8
Keywords (in Czech)
Divadelní dramaturgie; regionální divadlo; činohra; Horácké divadlo Jihlava; Moravské divadlo Olomouc
Keywords in English
Dramaturgy; regional theater; drama; Highland (Horácké) Theatre in Jihlava; Moravian Theatre Olomouc
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 1/3/2021 23:20, Mgr. Pavla Bergmannová
V originále
Cílem příspěvku je najít odpověď na otázku, jakými směry se v současnosti může ubírat dramaturgie českých regionálních činoherních scén: zda stále platí dlouhodobě vžitá teze, že divadlo tzv. „na oblasti“ nabízí konzervativní repertoár relativně krotké, nevýbojné a bezpečné dramaturgie, která uspokojí široké spektrum diváků, nebo zda existují soubory, které se tyto tendence snaží narušovat. Autorka toto dokazuje zejména na příkladu srovnání Horáckého divadla Jihlava a Moravského divadla Olomouc.
In English
The aim of the paper is to find an answer to the question of what directions the dramaturgy of Czech regional drama scenes can take in the present: whether the long-standing thesis that the so-called "in the area" theater still offers a conservative repertoire of relatively tame, unobtrusive and safe dramaturgy that will satisfy a wide range of spectators, or whether there are ensembles that try to disrupt these tendencies. The author proves this especially on the example of a comparison of the Highland (Horácké) Theatre in Jihlava and the Moravian Theatre in Olomouc.