D 2020

Nástroje ovlivňující chování zákazníka při rozhodování o nákupu ubytovacích, stravovacích a dalších služeb podniků cestovního ruchu.

STUCHLÍKOVÁ, Jana

Basic information

Original name

Nástroje ovlivňující chování zákazníka při rozhodování o nákupu ubytovacích, stravovacích a dalších služeb podniků cestovního ruchu.

Name in Czech

Nástroje ovlivňující chování zákazníka při rozhodování o nákupu ubytovacích, stravovacích a dalších služeb podniků cestovního ruchu.

Name (in English)

TOOLS INFLUENCING CUSTOMER BEHAVIOUR WHEN DECIDING TO PURCHASE ACCOMMODATION, CATERING AND OTHER SERVICES OF TOURISM BUSINESSES

Authors

STUCHLÍKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Prešov, In: Cestovný ruch v dvadsaťstoročnici od prelomu milénií – výkony, výzvy, trendy. Recenzovaný nekonferenčný zborník medzinárodných vedeckých štúdií. p. 117-122, 248 pp. 2020

Publisher

Prešovská univerzita v Prešove

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50900 5.9 Other social sciences

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19240/20:A0000727

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-555-2575-4

Keywords (in Czech)

Cestovní ruch; ubytovací a stravovací služby; faktory ovlivňující chování zákazníků

Keywords in English

Tourism; accommodation and catering services; factors affecting customer behaviour

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2021 12:09, Ing. Jana Stuchlíková

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o vybraných faktorech ovlivňujících chování zákazníků při nákupu služeb v podnicích cestovního ruchu. Cílem je stručně shrnout, jaké aspekty působí na klienty při rozhodování o nákupu v současné turbulentní době nejvíce, a to jak v obecné rovině, tak rovněž v kontextu poskytování primárně ubytovacích služeb, stravovacích služeb a služeb cestovních kanceláří. Největší pozornost je zaměřena na stěžejní nástroje, které se nemalou měrou podílejí na úspěšnosti prodeje ať už nových nebo stávajících produktů cestovního ruchu. Kromě samotného produktu/služby, jeho ceny, způsobu distribuce a propagace, coby základních nástrojů marketingového mixu; pracovníků, produktových balíčků, spolupráce, materiální prostředí (physical evidence), coby rozšířeného marketingového mixu, jsou v příspěvku popsány i další významné aspekty jako budování značky, kvalita, využití moderních technologií, emoce ad.

In English

The paper discusses selected factors influencing customer behaviour when purchasing services from tourism businesses. The aim is to briefly summarize what aspects affect clients the most in purchasing decisions in the current turbulent times, both in general terms and also in the context of providing primarily accommodation, catering and travel agency services. Most attention is focused on the core tools that make up in no small part of the success of sales of either new or existing tourism products. In addition to the product/service itself, its price, the way it is distributed and promoted, as essential tools of the marketing mix; workers, product packages, collaboration, material environment (physical evidence), as an expanded marketing mix, the post also describes other significant aspects such as brand building, quality, use of modern technology, emotion and more.