J 2020

Daň za modernitu: okolnosti kolaudace a zpřístupnění pavilonu pro Reinerovu fresku v zámecké zahradě v Duchcově v letech 1982–1983

HOCHEL, Marian

Basic information

Original name

Daň za modernitu: okolnosti kolaudace a zpřístupnění pavilonu pro Reinerovu fresku v zámecké zahradě v Duchcově v letech 1982–1983

Name in Czech

Daň za modernitu: okolnosti kolaudace a zpřístupnění pavilonu pro Reinerovu fresku v zámecké zahradě v Duchcově v letech 1982–1983

Name (in English)

Tax For Modernity – Circumstances of Final Acceptance and Public Opening of the Pavilion for Reiner’s Fresco in Duchcov Chateau Garden in the Years 1982–1983

Authors

HOCHEL, Marian (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Monumentorum Custos 2019. Časopis pro památky severozápadních Čech, 2020, 1803-781X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19240/20:A0000736

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

pavilon; Reinerova freska; Duchcov; kolaudace; 1982-1983

Keywords in English

Pavilion; Reiner's Fresco; Duchcov; Final Approval; 1982-1983

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 3/3/2021 12:59, PhDr. Marian Hochel, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek prezentuje výsledky výzkumu archivních pramenů dokumentujících okolnosti kolaudace pavilonu pro Reinerovu fresku v zámecké zahradě v Duchcově a jeho otevření pro veřejnost v letech 1982–1983. Analyzuje diskusi i limity tohoto zpřístupnění a zhodnocuje vztah barokní památky transferované v moderní architektuře k příslušnému místu paměti v kolektivní paměti regionu.

In English

The paper summarizes the results of research into archival sources documenting the circumstances of the approval of the Pavilion for Reiner's fresco in the chateau garden in Duchcov and its opening to the public in 1982–1983. It analyzes the discussion and the limits of this access and evaluates the relationship of the Baroque monument transferred in modern architecture to the relevant place of memory in the collective memory of the region.