Detailed Information on Publication Record
2020
Landeskunde und Errinerungsorte in zwei Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache
NÁLEPOVÁ, JanaBasic information
Original name
Landeskunde und Errinerungsorte in zwei Lehrwerken Deutsch als Fremdsprache
Name in Czech
Reálie a paměti národa ve dvou učebnicích němčiny jako cizího jazyka
Name (in English)
Cultural Studies and emotions in two tetxtbooks for German as a foreign language
Authors
NÁLEPOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Linguistische Treffen in Wroclaw, Wroclaw, 2020, 2084-3062
Other information
Language
German
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/47813059:19240/20:A0000737
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
reálie; kultura; paměť národa
Keywords in English
cultural studies; pattern of interpretation; memory space
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/3/2021 13:22, Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
V originále
Sprachenlernen geht über das Memorieren bloß rationaler Daten hinaus, und Sprachen lehren heißt u. a., den Lernenden landeskundliche und kulturelle Informationen zu vermitteln. Landeskunde kann ganz unterschiedliche Schwerpunkte setzen. Eine Möglichkeit der kulturwissenschaftlichen Landeskunde ist der Ansatz der Erinnerungsorte. Was die Ziele dieses Ansatzes sind und ob und wie er in einigen Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache präsentiert wird, ist das Thema dieses Beitrags.
In Czech
Vyučujeme-li cizí jazyk, neznamená to pouze učit fakta a jazyk, ale také zprostředkovat učícím se informace o zemích a kultuře zemí cílového jazyka, tedy reálie. Ale co má být obsahem těchto reálií, na to se názory mění. Jednou z možností jak přiblížit zájemcům dané země a jejich obyvatele je metoda, která se nazývá paměť národa. Co je cílem této metody a jak je prezentována v učebnicích německého jazyka je tématem příspěvku.
In English
Learning languages is connected with emotions and learning languages also includes regional and cultural studies. Regional studies can put emphasis on various issues. One option of the cultural regional studies is the implementation of memory spaces. Thus, the present paper deals with the aims of such implementation as well as with the question if and how is it presented in textbooks of German as a foreign language.