Detailed Information on Publication Record
2021
Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením
DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORINBasic information
Original name
Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením
Name in Czech
Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením
Name (in English)
Perceptual-Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities
Authors
DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/21:A0000271
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
přehledová studie; percepčně-motorické schopnosti; lehké mentální postižení; děti; žáci
Keywords in English
literature review; perceptual motor skills; mild intellectual disability; children; pupils
Tags
Reviewed
Změněno: 22/1/2024 21:58, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
V originále
Přehledová studie analyzuje osm odborných statí, jež se soustředí na problematiku percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením. U dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se objevují deficity v percepčně-motorických schopnostech. Deficity adaptivních a intelektových schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením mohou být výraznější (především kvůli jejich konceptuálním a abstraktním důvodům) než jejich relativní deficity percepčně-motorických schopností. Posílení percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se stává cílem intenzivních školních intervencí coby prostředku ke zmírnění problémů v adaptivním působení.
In English
The literature review analyzes eight specialized papers, which are focused on issues of perceptual motor skills in children and pupils with mild intellectual disabilities. Children and pupils with mild intellectual disabilities have deficits in perceptual motor skills. The deficits of adaptive and intellectual skills of children and pupils with mild intellectual disabilities may be more pronounced (mainly because of their conceptual and abstract reasons) than their relative deficits of perceptual motor skills. Strengthening the perceptual motor skills of children and pupils with mild intellectual disabilities becomes the target of intensive school interventions as a means of alleviating problems in adaptive functioning.