J 2021

Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením

DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN

Basic information

Original name

Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením

Name in Czech

Percepčně-motorické schopnosti u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením

Name (in English)

Perceptual-Motor Skills in Children and Pupils with Mild Intellectual Disabilities

Authors

DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/21:A0000271

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

přehledová studie; percepčně-motorické schopnosti; lehké mentální postižení; děti; žáci

Keywords in English

literature review; perceptual motor skills; mild intellectual disability; children; pupils

Tags

Reviewed
Změněno: 22/1/2024 21:58, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Abstract

V originále

Přehledová studie analyzuje osm odborných statí, jež se soustředí na problematiku percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením. U dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se objevují deficity v percepčně-motorických schopnostech. Deficity adaptivních a intelektových schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením mohou být výraznější (především kvůli jejich konceptuálním a abstraktním důvodům) než jejich relativní deficity percepčně-motorických schopností. Posílení percepčně-motorických schopností u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením se stává cílem intenzivních školních intervencí coby prostředku ke zmírnění problémů v adaptivním působení.

In English

The literature review analyzes eight specialized papers, which are focused on issues of perceptual motor skills in children and pupils with mild intellectual disabilities. Children and pupils with mild intellectual disabilities have deficits in perceptual motor skills. The deficits of adaptive and intellectual skills of children and pupils with mild intellectual disabilities may be more pronounced (mainly because of their conceptual and abstract reasons) than their relative deficits of perceptual motor skills. Strengthening the perceptual motor skills of children and pupils with mild intellectual disabilities becomes the target of intensive school interventions as a means of alleviating problems in adaptive functioning.