Detailed Information on Publication Record
2019
Literarisches Experimentieren ohne Anfang und Ende? Überlegungen zur Legitimität des Begriffs literarischer und künstlerischer Experimente
MAURACH, MartinBasic information
Original name
Literarisches Experimentieren ohne Anfang und Ende? Überlegungen zur Legitimität des Begriffs literarischer und künstlerischer Experimente
Name in Czech
Literární experimentování bez začátku a konce? Úvahy o legitimitě konceptu literárních a uměleckých experimentů
Name (in English)
Literary experiment without beginning nor end? Some remarks on the validity of the notion of literary and artistic experiments
Authors
MAURACH, Martin
Edition
Plzeň, Experimentierräume in der deutschen Literatur. p. 5-14, 10 pp. 2019
Publisher
Západočeská univerzita v Plzni
Other information
Language
German
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-261-0900-6
Keywords (in Czech)
termín experimentu, použití, historie, začátek, konec
Keywords in English
concept of artistic experiments, use, history, beginning, ending
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/3/2021 16:03, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.
V originále
Der Text geht der Frage nach, inwieweit der Begriff des literarischen und künstlerischen Experiments heute zu einem beliebig vergebenen Etikett geworden ist. Dazu werden einige Stationen aus seiner Geschichte sowie sein Verhältnis zum naturwissenschaftlichen Experimentbegriff kurz erörtert; ebenso einige Beispiele experimenteller Arbeiten, die ihren Anfang und ihr Ende verschleiern.
In Czech
Text zkoumá, do jaké míry se dnes koncept literárního a uměleckého experimentu stal libovolně přisvojovánou nálepkou. Za tímto účelem jsou stručně diskutovány některá zastavení z jeho historie a jeho vztahu k vědeckému pojetí experimentu.
In English
This essay asks in how far the notion of literary and artistic ‚experiment‘ has nowadays changed into a label which may be attributed to anything and ad libitum. Some important stages from the history of this concept as well as its relation to the scientific idea of an ‚experiment‘ are discussed; and also some experimental works which tend to hide their beginnings and endings.