Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{49840, author = {Durczak, Ondřej and Siostrzonek, Jiří and Knapíková, Jaromíra}, address = {Frýdek-Místek}, edition = {první}, keywords = {Photography; Portrait; Visiting card; 1860–1948; Opava city; photo studio}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Frýdek-Místek}, isbn = {978-80-907872-4-7}, publisher = {Lukáš Horký - Surbanz}, title = {Pozor, vyletí ptáček!: nejstarší fotografické ateliéry v Opavě 1860-1948}, year = {2020} }
TY - BOOK ID - 49840 AU - Durczak, Ondřej - Siostrzonek, Jiří - Knapíková, Jaromíra PY - 2020 TI - Pozor, vyletí ptáček!: nejstarší fotografické ateliéry v Opavě 1860-1948 VL - Neuveden PB - Lukáš Horký - Surbanz CY - Frýdek-Místek SN - 9788090787247 KW - Photography KW - Portrait KW - Visiting card KW - 1860–1948 KW - Opava city KW - photo studio N2 - Fotografická publikace Pozor, vyletí ptáček! s podtitulem Nejstarší fotografické ateliéry v Opavě 1860–1948 se snaží rehabilitovat regionální portrétní ateliérové snímky vznikající především jako výsledek fotografické živnosti a památeční médium. Kniha obsahuje bohatý obrazový doprovod dobových snímků včetně reprodukcí stylizovaných značek jednotlivých ateliérů na území Opavy v rozmezí let 1860–1948. Historička Jaromíra Knapíková ve svých textech charakterizuje konkrétní opavské fotografické ateliéry s jejich vývojem, majitelem, specifiky, situováním ve městě apod. Vizuální sociolog Jiří Siostrzonek rozebírá především o společenský aspekt sledovaného tématu. Z jeho studie je pozoruhodná dobová charakteristika fotografování jednotlivých generací. Ondřej Durczak zase připomíná hlavně technické prostředky a technologie včetně speciálních hlavodržek, úprav snímků, kuriózních dekorací nebo zásadního vynálezu – Petzvalova objektivu. Klíčovým pramenem obrazové části publikace se staly tzv. vizitky, tedy technika a formát nejužívanějších ateliérových portrétních snímků, které znamenaly masové rozšíření tohoto média mezi širokou společnost. Nechat si zhotovit podobenku znamenalo zažít významný společenský a rodinný obřad, jehož výsledkem bylo obrazové svědectví. Ateliérové portrétní snímky běžných občanů vznikaly z velké části mechanicky a pro fotografa byly zpravidla stereotypní prací. Autorský projev byl omezen na dokonalé zvládnutí řemesla případně stylizaci portrétovaného, začlenění rekvizit a výběr pozadí. Přesto i v dějinách fotografie mají tyto snímky své důležité místo právě pro radikální rozšíření portrétu nebo objevování a zdokonalování fotografické techniky a technologie. Neméně důležité jsou jako historický a ikonografický materiál. ER -
DURCZAK, Ondřej, Jiří SIOSTRZONEK and Jaromíra KNAPÍKOVÁ. \textit{Pozor, vyletí ptáček!: nejstarší fotografické ateliéry v Opavě 1860-1948 (Watch the Birdie! The Eldest Photography Studios in Opava 1860–1948)}. první. Frýdek-Místek: Lukáš Horký - Surbanz, 2020, 271 pp. ISBN~978-80-907872-4-7.
|