Zdravý životní styl CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002400 ROZVOJ VZDĚLÁVÁNÍ NA SLEZSKÉ UNIVERZITĚ V OPAVĚ Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Mgr. Gabriela Světnická ÚSTAV OŠETŘOVATELSTVÍ FVP SLU V OPAVĚ 2020 Zdraví a nemoc - pojmy, definice, hlavní zásady. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. Podpora zdraví. Výsledek obrázku pro zdravý životní styl Co je zdraví? LÉKAŘ Nepřítomnost nemoci SOCIOLOG Plnění sociálních rolí HUMANISTA Schopnost vyrovnat se se životními úkoly IDEALISTA Ten, komu je dobře (tělesně, duševně…) „Zdraví je stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody a ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.“ (WHO, 1948) Zdravotnictví - humánní a sociální hodnota, ne pouze medicínský pohled. „proces umožňující lidem zvýšit kontrolu nad svým zdravím a zlepšit své zdraví“ (WHO) ¢Pojem „podpora zdraví“ (angl. health promotion) se v oficiálním kontextu začal poprvé používat na Mezinárodní konferenci Světové zdravotnické organizace o primární péči v Alma–Atě v roce 1978, kde se vytvořila nutnost připravit Deklaraci o ochraně a podpoře zdraví. PODPORA ZDRAVÍ JE V OTTAWSKÉ CHARTĚ (1986) DEFINOVANÁ JAKO: o„...proces umožňující jednotlivcům a populaci vytvářet podmínky pro udržení, respektive zlepšení zdraví a kontroly nad ním. ozabývá se populací jako celkem, a to v kontextu každodenního života člověka, a naopak se nezabývá osobami vystavenými riziku specifických onemocnění. ozaměřuje se taky na účinky determinant zdraví.“ Podpora zdraví FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ ZDRAVÍ •demografická situace - strom života, základna se zužuje, populace stárne •sociální stratifikace – bohatí x chudí, bezdomovci, jiný hodnotový systém v rámci populace •role jednotlivce – způsob života (kouření, pohybové aktivity, alkoholismus, sexuální chování), zdraví by v hodnotovém spektru mělo být prioritou •životní prostředí •ekonomika - životní úroveň populace OKRUH OSOB, KTERÉ BY MĚLY PŮSOBIT NA PACIENTA ¢Lékaři ·jsou kompetentními osobami jak z hlediska odborných znalostí, tak z hlediska důvěry pacientů ·mohou poskytnout informace o daném problému v souvislosti s celkovým zdravotním stavem pacienta a jeho léčením ·mají zodpovědnost vyplývající ze zákona ¢Sestry ·jsou s pacienty více času než lékař ·mají také zkušenosti s poskytováním zdravotní péče ¢Ostatní zdravotničtí pracovníci ·bývají v kontaktu s pacienty ·mohou pacientům zprostředkovat nabídky zdravotně osvětových akcí OŠETŘOVATELSTVÍ SOUČASNOSTI ¢orientováno na zdraví, jeho podporu a udržení … dokazuje to koncepce ošetřovatelství „KONCEPCE OŠETŘOVATELSTVÍ“ (VĚSTNÍK MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY, ZÁŘÍ 2004, ČÁSTKA 9) o Ošetřovatelství má nezastupitelné postavení v péči o zdraví člověka. o Ošetřovatelská péče - soubor odborných činností zaměřených na prevenci, udržení, podporu a navrácení zdraví jednotlivců, rodin a osob, majících společné sociální prostředí nebo trpících obdobnými zdravotními obtížemi. Cíle ošetřovatelství: ¢podporovat a upevňovat zdraví, ¢podílet se na navrácení zdraví, ¢zmírňovat utrpení nemocného člověka, ¢zajistit klidné umírání a důstojnou smrt Kompetence sester podle § 4 vyhlášky č. 55/2011 Sb. •Všeobecná sestra vykonává činnosti podle § 3 odst. 1 a dále bez odborného dohledu a bez indikace, v souladu s diagnózou stanovenou lékařem poskytuje, případně zajišťuje základní a specializovanou ošetřovatelskou péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu. Přitom zejména může: •p) motivovat a edukovat jednotlivce, rodiny a skupiny k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe • Související obrázek VÝCHOVA KE ZDRAVÍ = činnosti s cílem: ¢poskytnout lidem přístupným způsobem dostatek informací o možnostech a způsobech, jak předcházet nemocem, ¢zlepšit znalosti, ¢motivovat, ¢ovlivnit postoje ¢přivést lidi k aktivnímu zájmu o své zdraví a konečně ke změně chování vedoucí k posílení zdraví. Výsledek obrázku pro zdravý životní styl HLAVNÍ ZÁSADY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ ¢soustavná, systematická, komplexní a důkladně promyšlená činnost ¢cíleně vzhledem k věku, vzdělání a konkrétním problémům jedince v oblasti zdravotní, psychické, sociální a společenské ¢aktualizace nejnovějšími poznatky z oblasti vědy a výzkumu ¢respektuje životní prostředí jedince ¢pochopení osobní zodpovědnosti za vlastní zdraví Výsledek obrázku pro zdravý životní styl HLAVNÍ ZÁSADY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ – pokr. ¢zaměřena na jednotlivce, skupiny, komunity a celou společnost ¢jako součást primární, sekundární a terciární prevence ¢celoživotní ¢obsahující formální a neformální edukaci ¢Cílové skupiny: ·jednotlivec ·skupina obyvatelstva ·komunita ·celá populace CÍLE VÝCHOVY KE ZDRAVÍ ¢kognitivní - poznávací: zaměřeny na vědomosti a informace, na základě kterých se může jednotlivec rozhodnout ¢afektivní - citové: zaměřeny na postoje, přesvědčení, hodnocení, názor, příp. změnu ¢behaviorální - podněcující konání: stimulují konání ke změně Výsledek obrázku pro zdravý životní styl PROČ JE DŮLEŽITÉ PŮSOBIT NA PACIENTY/KLIENTY A EDUKOVAT JE? ·Pacient má právo na důkladné a spolehlivé informace. ·U pacientů, kteří jsou dobře informováni, lze předpokládat vyšší zájem o vlastní zdravotní stav a větší ochotu ke spolupráci. ·Tím, že pacienta poučíme, jej zároveň uklidníme a omezíme jeho obavy. ·U dobře informovaných a poučených pacientů lze očekávat větší spolehlivost při dodržování léčebného režimu. > METODY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ A.Podle objektu zdravotně - výchovného působení ¢metody individuálního působení - individuální rozhovor, individuální konzultace a instruktáž, zdravotně-výchovní konzultace prostřednictvím telekomunikačního přenosu, telefonicko-magnetofonová služba, zdravotně-výchovní korespondence. Sestra uplatňuje zásady individuálního přístupu. ¢metody skupinového působení - přednáška, diskuze, beseda, panelová diskuze, kurzy, klubová setkání a jiné aktivizační metody, např. problémové a inscenační metody, brainstorming, sociální učení. Sestra se zaměřuje na menší i větší skupiny, příp. celou komunitu. Skupinová edukace podporuje atmosféru vzdělávání. METODY VÝCHOVY KE ZDRAVÍ - pokr. B. Podle forem působení zdravotní výchovy ¢metody mluveného slova ¢metody tištěného slova ¢metody přímé zkušenosti a názorných pomůcek a metod METODA MLUVENÉHO SLOVA Využívá se nejčastěji. Poskytuje poznatky, odevzdává informace, formuje postoje, nabízí podnět k vytváření nových názorů, získávání jednotlivců a skupin pro žádoucí změnu chování Výhody: ¢možno použít kdykoliv i v složité situaci ¢možno pozměnit ¢v praxi účinná metoda Metody mluveného slova: ¢monologické - přednáška, výklad ¢dialogické - individuální rozhovor, beseda JAK VYBÍRAT MATERIÁLY PRO EDUKACI? Ideální materiál pro edukaci pacientů splňuje následující požadavky: ·zdravotnický pracovník jej sám dobře zná ·neobsahuje reklamu na specifické výrobky či služby ·pacient mu při čtení rozumí ·ideální materiál by dále měl být souhrnný, vyčerpávající a všem přístupný ·měl by doplňovat ústní informace. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PACIENTOVU OCHOTU KE SPOLUPRÁCI ¢Charakteristika pacienta ¢Vztah zdravotník – pacient ¢Požadavky na pacienta CHYBY PŘI VÝUCE PACIENTŮ ¢Sestra si nedomluví s pacientem cíle výuky ¢Zbytečné opakování ¢Přetížení pacienta informacemi ¢Sestra se nepřesvědčí, zda pacient správně pochopil ¢Přehlížení skutečnosti, že pacient má právo rozhodnout se jinak ¢Neschopnost učit se ze svých vlastních chyb ¢Neschopnost pracovat se situací, ve které se pacient nachází ¢Neschopnost pracovat se situací, ve které se pacient nachází ¢Neschopnost zvolit správný čas k výuce a ignorování stresové hladiny pacienta ¢Nesplnění evaluace ¢Používání odborné terminologie, které pacient nerozumí ¢Hezký den. Výsledek obrázku pro zdravý životní styl