Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Základní ošetřovatelské postupy – Odběr venózní krve systémem Sarstedt Průvodní list studijního materiálu Petra Šimánková Opava 20 21 Obsah 1 Odběr venózní krve systémem Sarstedt. 3 1.1 Cíle kapitoly – k zapamatování 5 2 Pedagogicko didaktické poznámky.. 8 Použitá Literatura.. 10 Přehled dostupných ikon.. 11 1 Odběr venózní krve systémem Sarstedt Průvodce textem Tento materiál je určen studentům FVP, Ústavu nelékařských zdravotnických studií – oboru Všeobecná sestra, porodní asistentka a to jak prezenčního tak i kombinovaného studia Slezské univerzity v Opavě v prostředí IS SLU. Video s krátkou teoretickou vsuvkou a ukázkou praktického postupu odběru žilní krve systémem Sarstedt lze využít pro výuku prakticko – teoretických znalostí a dovedností studentů. Průvodce studiem – studijní předpoklady Interpretace správně provedeného odběru včetně dodržení všech postupů, skladování a transportu vzorku do laboratoře a jeho bezchybné zpracování je důležitým zdrojem diferenciální diagnostiky, správné lékařské diagnózy a vhodného, včasného a účinného léčebného přístupu k pacientovi. Předpoklad pro správné provedení odběru krve z žil systémem Sarstedt je nutná znalost tohoto systému, principy odběrů vakuovým systémem. Dále se potřeba znát anatomii cév, vhodné žilní přístupy pro odběry krve a také fáze vyšetření biologického materiálu, pro prevenci a zamezení možných chyb. Neméně důležitá je znalost správného pořadí odběrů pro jednotlivé vyšetření a okolnosti transportu materiálu do laboratoře. Psychologický přístup k nemocnému a dodržování všech bezpečnostních a hygienických postupů a pravidel při výkonu je prvořadá. Rychlý náhled studijního materiálu Video je pojato jako teoreticko – praktické. V krátké teoretické části se dotýká oblasti obecné znalosti odběrů žilní krve, znalosti systému Sarstedt, možných obecných chyb při odběrech krve. Dále přípravou sestry, pomůcek a pacienta před výkonem samotným. V praktické části je reálná ukázka odběru žilní krve zmíněným systémem. Cíle STUDIJNÍHO MATERIÁLU · Student chápe základní predikce odběru krve systémem Sarstedt · Student je obeznámen s principem vakuového odběru krve · Student zná a ví, jak předcházet chybám v postupu odběru krve · Student popíše úlohu sestry v procesu odběru krve · Student je obeznámen s druhy základních zkumavek k jednotlivým odběrům · Student používá správné metodické postupy při odběrech krve · Student zná postup přípravy sestry, pacienta · Pojmenuje pomůcky připravené pro odběr krve · Student pracuje dle bezpečnostních a hygienických požadavků Klíčová STUDIJNÍHO MATERIÁLU Krev, odběr, žíla, vakuový systém, jehla, zkumavky, pomůcky Čas potřebný ke studiu Stopáž studijního materiálu: 00:23:05 Doporučený čas ke studiu: cca 60 minut Další zdroje – doporučená literatura JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. HLUBKOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z ošetřovatelských postupů I., 2014. 1. vyd. Opava: Slezský univerzita v Opavě, 153 s. ISBN 987-80-7510-102-0. Další zdroje – rozšiřující literatura VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. 1.1 Cíle kapitoly – k zapamatování Fáze odběru a zpracování vzorků Preanalytická fáze – v rukou sestry a zdravotnického personálu Analytická fáze – v rukou laboratoří Interpretační fáze – laboratorně medicínská část Objednávka testů - preanalytická fáze • Podobný název testu (HBsAg hepatitida B, HbA1c – glykovaný hemoglobin) • Duplicitní požadavek • Chyba při vyplňování Identifikace pacienta x vzorku krve • Označení vzorku (jiný pacient, žádanka, dokumentace, správné značení zkumavek) • Objem vzorku (málo, moc – RYSKA!) • Výběr odběrové nádobky, zkumavky (nesprávná zkumavka, mísení krve ze zkumavek!!!) • Výběr jehly - znečištění jehly desinfekčním prostředkem (hemolýza), uskladnění v mrazničce, na slunci • Kontaminace (v rámci kultivačních vyšetření – hygiena, rukavice, ochranné pomůcky) • Pořadí odběrů (sraženiny, třepání se zkumavkou, posloupnost odběrových zkumavek) Příprava pacienta – preanalytická fáze • Znalost o predikcích odběrů, dietní omezení před odběrem (porušení lačnění je ovlivněno stanovení glukózy a lipidového metabolismu) • Fyzická zátěž (větší námaha, posilování či jízda na kole zkresluje výsledky řady stanovení – CK, myoglobin, PSA, troponiny, D-dimery, leukocyty, LD a AST). • Doba odběru (denní doba, menstruační cyklus..) Pomůcky k odběru žilní krve systémem Sarstedt • Podnos na pomůcky, pojízdný stolek • Ochranné pomůcky, rukavice, podložka pod pacienta • Esmarchovo obinadlo, dezinfekce na kůži • Sterilní jehly - velikost konstituce, věku pacienta • Zkumavky systému SARSTEDT – S Monovette zkumavky – označené jménem, datem narození, oddělením • Stojan na zkumavky • Emitní miska, nádoba na ostrý infekční odpad • Buničité čtverečky, náplast • Žádanky, popis urgence žádosti na žádance Správné pořadí krevních odběrů V případě použití zkumavek s různými přísadami, je vhodné následující pořadí: • K[3]-EDTA zkumavky (KO, HbA1c – glykovaný hemoglobin) • Citrátové zkumavky (koagulace, sedimentace) • Heparinové zkumavky (biochemické vyšetření plazmy) • Oxalátové a fluoridové zkumavky. • V případě odběru sterilní jehlou a stříkačkou jako první odebíráme hemokulturu (dle ordinací lékaře) – CAVE – zásady při odběru hemokultury!! Místo odběru – pozor na infuze, léčiva, čistota kůže bez známek infektu, hematomu, edému, prosáknutí zarudnutí.. Výběr místa vpichu • Kojenci – hlavové žíly – v. frontalis, v. temporalis • Batolata – kubitální žíly – v. mediana cubiti, v. cephalica, v. mediana basilika, ojediněle také žíly na dorzu HK • U dospělých – kubitální žíly, žíly předloktí • Upřednostňujeme pevné a rovné žíly na předloktí • Nevhodné žíly jsou na paretické končetině, nebo také místa opakované či předešlé kanylace • V rámci provedení odběru – doba aplikace turniketu max. 1 min, delší aplikace významně ovlivňuje a zkresluje hodnoty draslíku, vápníku, albuminu, celkové bílkoviny a řady enzymů – vždy jsou hodnoty falešně zvýšené. Po odběrech • Je nutno cca 4x lehce promíchat zkumavky před odložení do stojanu. • Při nepromísení dochází ke špatné distribuci přídavných látek, a tím i ke znehodnocení vzorku. Transport a skladovaní • Teplota při skladování, uskladnění v mrazničce na slunci, dlouhá doba transportu. • Nutno dodržet zásady transportu – např. jde - li o metodu s potřebou transportu na ledu (amoniak). 2 Pedagogicko didaktické poznámky Průvodce studiem Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 091 Zdravotní péče, 0913 Ošetřovatelství a porodní asistentství, 0922 Péče o děti a mládež, 0921 Péče o seniory a zdravotně postižené dospělé osoby Studenti se v rámci obecné výuky připravují na práci v týmu, která je zaměřena na prevenci, diagnostiku, léčbu, ošetřovatelskou, rehabilitační a dispenzární činnost v rozsahu své kvalifikace a odborné způsobilosti, poskytovanou dětem, dorostu, dospělým a seniorům. Profil studenta, mimo jiné, jednoznačně dotváří učivo předmětů teorie Ošetřovatelství a Ošetřování nemocných. Prakticko- teoretické předměty směřují studenty k poskytování aktivní a individuální ošetřovatelské péči a zaměřují se na holistické pojetí člověka. Neopomenutelné ve výuce studentů musí být vyučovací metody a předměty, které vedou k aktivní bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování si bezpečných pracovních postupů. Učivo musí být soustavně a pravidelně doplňováno o praktická cvičení v odborných učebnách, jež jsou žádoucí pro vstup do nemocničního nebo ambulantního prostředí. Je nutné vést studenty k iniciativnímu řešení modelových situací, získávání informací o nemocných tak, aby byli připraveni na aktivní účast na praktické výuce a klinické praxi na pracovištích. Studenti se budou ve výuce připravovat na schopnost efektivního sběru dat o nemocném, na základě kterých lze vhodně poskytovat ošetřovatelskou péči s důrazem na respektování osobnostních a kulturních specifik. Pozornost v teoreticko - praktické výuce musí být věnována ošetřovatelské péči založené na nejnovějších vědeckých poznatcích. Důležité pro studium a studenty je efektivní aplikace didaktických informačně receptivních metod jako jsou - vysvětlení, ilustrace, instruktáž, ale také problémových metod, kdy vyučující předloží studentům „problém“. Každou praktickou činnost je podstatné vždy studentům předvést, než budou činnost provádět samostatně. Důraz je kladen na aktivní účast studentů s akcentací na rozvoj kritického myšlení. Od studentů je vyžadováno aktivní samostudium odborné literatury, časopisů a knih. Na výuku Ošetřovatelství a přiléhavých oborů navazuje klinická praxe, která probíhá v podmínkách zdravotnických zařízení. Primárním cílem této praxe pro studenty je další získávání a aplikace nabytých praktických i teoretických znalostí a dovedností a jejich uplatnění v přirozených podmínkách nemocničních a ambulantních zařízení. V klinických podmínkách dochází u studentů k postupnému zautomatizování výkonů, což představuje nejvyšší formu psychomotorických dovedností. Úkol k zamyšlení Proč krevní odběr vakuovým systémem Sarstedt není vhodný u kojenců a batolat? Jak byste tedy při odběru krve postupovali? Kontrolní otázka Jak dělíme druhy laboratorních vyšetření? Jaké je správné pořadí odběrů na: KO, biochemie, krevní srážlivost, sedimentaci Z jakého důvodu je nevhodné opakované „pumpování ruky“ při odběrech krve? Korespondenční úkol Popište možné chyby vyskytující se ve 3 analytických fázích odběru krve. Samostatný úkol Nachystejte pomůcky k odběru krve systémem Sarstedt včetně příslušných typizovaných zkumavek pro tento systém – a to na: KO, BIOCHEMII, SEDIMENTACI, KREVNÍ SRÁŽLIVOST Použitá Literatura CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 57s. ISBN 80-244-1418-X. HEČKOVÁ, G. Didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství na SZŠ. [online]. Olomouc, 2010 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Krejčovský. HLUBKOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z ošetřovatelských postupů I., 2014. 1. vyd. Opava: Slezský univerzita v Opavě, 153 s. ISBN 987-80-7510-102-0. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kolektiv. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.448 s. ISBN 80-7178-235-X NCCLS Document H3-A3 Vol. 11, No. 10, July 1991 - Procedures for the Collection of Diagnostic Blood Specimens by Venipuncture - Third Edition. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. Přehled dostupných ikon Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Název: Základní ošetřovatelské postupy - Odběr venózní krve systémem Sarstedt Autor: Mgr. Petra Šimánková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 12 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.