Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Základní ošetřovatelské postupy – Zavedení PŽK Průvodní list studijního materiálu Petra Šimánková Opava 20 21 Obsah 1 Zavedení pŽK.. 3 2 Pedagogicko didaktické poznámky.. 8 Použitá Literatura.. 10 Přehled dostupných ikon.. 11 1 Zavedení pŽK Průvodce studiem – studijní předpoklady Tento materiál je určen studentům FVP, Ústavu nelékařských zdravotnických studií – oboru Všeobecná sestra nebo porodní asistentka a to jak prezenčního tak kombinovaného studia Slezské univerzity v Opavě v prostředí IS SLU. Video s teoretickou částí a ukázkou přípravy pomůcek a aplikace PŽK lze využít k přípravě studentů pro klinickou praxi. Předchází jí praktická část výuky v odborných učebnách a mimo jiné teoretická příprava stran anatomie cévního systému, psychologie nemocného, teorie ošetřovatelství, BOZP. Rychlý náhled studijního materiálu Video – 1. část se zaměřuje na teorii aplikace PŽK, jeho přednosti, výběru místa zavedení PŽK, přípravy pacienta a sestry. Ve 2. části videa je názorně spolu s výkladem a přípravou pomůcek předvedena aplikace PŽK na živém modelu, jeho fixace a ošetření. Cíle STUDIJNÍHO MATERIÁLU Cílem tohoto studijního materiálu bude uvést studenty do teorie a částečně do praxe zavádění PŽK. · Student vysvětlí význam aplikace PŽK. · Student zná základní žilní přístupy a cesty aplikace PŽK. · Student popíše úlohu sestry v procesu zavádění PŽK. · Student používá správné metodické postupy při zavádění PŽK. · Je seznámen s možnostmi modifikace přístupů v rámci věků a mobility pacientů. · Student zná postup přípravy sestry, pacienta. · Pojmenuje pomůcky připravené pro zavedení PŽK. · Student pracuje dle bezpečnostních a hygienických požadavků. Klíčová STUDIJNÍHO MATERIÁLU Permanentní žilní katetr, kanyla, žíla, fixace, škrtidlo, stoper, bakteriální zátka, combi zátka, mandrén, pruban Čas potřebný ke studiu Stopáž studijního materiálu: 00:18:43 Doporučený čas ke studiu: cca 60 minut doporučená literatura JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KELNAROVÁ, J., a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 2.ročník. 1.vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 9788024731056. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R., Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. PŽK Žilní vstupy jsou nezbytné u většiny hospitalizovaných nemocných pro aplikaci léků, infuzí, transfuzí nebo přísunu nutrice – parenterální výživy. Dále se používají: · Ke krevním odběrům, analgetizaci nemocného · Pro řadu diagnostických, operačních a léčebných výkonů · K aplikaci kontrastní látky · V perioperační péči · PŽK je zvolen také tehdy, pokud máme v plánu intervence cca. na 5– 7 dní (ATB..) Vhodná místa aplikace PŽK · Nejčastěji je využíváno žilní řečiště na HK (DK riziko trombóz). · Předloktí, paži či dorza ruky (oblast kubity – jamky loketní, je pro akcentaci pohybu méně vhodná). · Venae metacarpeae - žíly v oblasti hřbetu ruky, jsou uložené v průběhu metakarpálních kostí u většiny pacientů je dobře viditelný jejich průběh. · Vena cephalica, Vena basilica - žíly, které probíhají od hřbetu ruky až k paži, nejčastěji jsou punktovány na předloktí. Vhodné cévy jsou · Velké, pružné · Měkké na pohmat · Rovné (na délku kanyly) · Na nedominantní končetině · Na zdravé končetině · Bez kožního infektu, edému, zarudnutí, prosáknutí · Doba zavedení je závislá mimo jiné na lokálním vzhledu okolí místa vpichu Typy katétru · Vhodný materiál katetru je – polyuretan, vialon, teflon · S křidélky nebo s portem pro aplikaci léčiva, bez nutnosti rozpojování infuzní linky · Dle barvy modrý, žlutý, růžový – jsou dány velikosti - průtoky · Typy uzávěru periferních žilních katétrů – mandrén, zátka, kombi zátka Před aplikací je nezbytně nutná kontrola expirací, neporušení obalu. Příprava pomůcek k aplikaci PŽK · Zdravotnická dokumentace, indikace lékaře, identifikace nemocného · Podnos na pomůcky, pojízdný stolek, dezinfekce na ruce · Podložka pod končetinu nemocného · Sterilní PŽK (druh dle poměrů periferního žilního systému pacienta, předpokládané doby zavedení a typu medikace).. · Esmarchovo obinadlo · Dezinfekce na kůži · Jednorázové rukavice · Buničité čtverečky nebo tampóny · Sterilní krytí místa vpichu určené pro PŽK (textilní, filmové krytí, kombinace) · Emitní miska · Injekční stříkačka s 10 ml fyziologického roztoku (s výhodou dle zvyklostí oddělení sterilní přednaplněná stříkačka) · Spojovací hadička · Kontejner na ostré předměty · Bezjehlový vstup nebo antibakteriální či kombi zátka k uzavření i. v. vstupu nebo spojovací hadičky · Náplast · Nůžky · Elastický síťový obvaz nebo návlek pruban · Fix k popsání datum/čas, podpis Postup před vlastním výkonem · Identifikace pacienta dotazem, kontrolou identifikačního náramku. Informace o výkonu, požádání o spolupráci (dle možností, věku, vědomí) · Příprava polohy, podložení končetiny, intimní prostředí · Výběr vhodného místa pro zavedení PŽK · Mechanická očista rukou, dezinfekce rukou Vlastní zavedení PŽK viz video ukázka 2 Pedagogicko didaktické poznámky Průvodce studiem Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 091 Zdravotní péče, 0913 Ošetřovatelství a porodní asistentství, 0922 Péče o děti a mládež, 0921 Péče o seniory a zdravotně postižené dospělé osoby Studenti se v rámci obecné výuky připravují na práci v týmu, která je zaměřena na prevenci, diagnostiku, léčbu, ošetřovatelskou, rehabilitační a dispenzární činnost v rozsahu své kvalifikace a odborné způsobilosti, poskytovanou dětem, dorostu, dospělým a seniorům. Profil studenta, mimo jiné, jednoznačně dotváří učivo předmětů teorie Ošetřovatelství a Ošetřování nemocných. Prakticko- teoretické předměty směřují studenty k poskytování aktivní a individuální ošetřovatelské péči a zaměřují se na holistické pojetí člověka. Neopomenutelné ve výuce studentů musí být vyučovací metody a předměty, které vedou k aktivní bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování si bezpečných pracovních postupů. Učivo musí být soustavně a pravidelně doplňováno o praktická cvičení v odborných učebnách, jež jsou žádoucí pro vstup do nemocničního nebo ambulantního prostředí. Je nutné vést studenty k iniciativnímu řešení modelových situací, získávání informací o nemocných tak, aby byli připraveni na aktivní účast na praktické výuce a klinické praxi na pracovištích. Studenti se budou ve výuce připravovat na schopnost efektivního sběru dat o nemocném, na základě kterých lze vhodně poskytovat ošetřovatelskou péči s důrazem na respektování osobnostních a kulturních specifik. Pozornost v teoreticko - praktické výuce musí být věnována ošetřovatelské péči založené na nejnovějších vědeckých poznatcích Důležité pro studium a studenty je efektivní aplikace didaktických informačně receptivních metod jako jsou - vysvětlení, ilustrace, instruktáž, ale také problémových metod, kdy vyučující předloží studentům „problém“. Každou praktickou činnost je podstatné vždy studentům předvést, než budou činnost provádět samostatně. Důraz je kladen na aktivní účast studentů s akcentací na rozvoj kritického myšlení. Od studentů je vyžadováno aktivní samostudium odborné literatury, časopisů a knih. Na výuku Ošetřovatelství a přiléhavých oborů navazuje klinická praxe, která probíhá v podmínkách zdravotnických zařízení. Primárním cílem této praxe pro studenty je další získávání a aplikace nabytých praktických i teoretických znalostí a dovedností a jejich uplatnění v přirozených podmínkách nemocničních a ambulantních zařízení. V klinických podmínkách dochází u studentů k postupnému zautomatizování výkonů, což představuje nejvyšší formu psychomotorických dovedností. Úkol k zamyšlení Jak zafixujete PŽK u kojence zavedený v oblasti dorza HK? Kontrolní otázka 1. Uveďte příklady přístupu aplikace PŽK 2. Vysvětlete pojmy: mandrén, bakteriální zátka, spojovací hadička 3. Vysvětlete nezbytnosti a efektivitu zavedení PŽK Samostatný úkol Nachystejte pomůcky k aplikaci PŽK pro dospělého pacienta. Použitá Literatura CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 57s. ISBN 80-244-1418-X. HEČKOVÁ, G. Didaktické Prostředky Ve Výuce Ošetřovatelství na SZŠ. [online]. Olomouc, 2010 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Krejčovský. HLUBKOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z ošetřovatelských postupů I., 2014. 1. vyd. Opa-va: Slezský univerzita v Opavě, 153 s. ISBN 987-80-7510-102-0. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kolektiv. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X KELNAROVÁ, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 2.ročník. 1.vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 9788024731056 VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Přehled dostupných ikon Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Název: Základní ošetřovatelské postupy - Zavedení PŽK Autor: Mgr. Petra Šimánková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 12 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.